GIP Cola

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

GIP Cola

Dag allemaal,

Ik moet samen met een ander persoon van de klas een GIP (eindwerk) maken over Cola.

We hebben al een paar proeven opgesteld om dit te onderzoeken, maar er werd ons ook gevraagd of we zelf geen cola kunnen bereiden.

Na wat zoeken tussen de boeken en ook op internet hebben we een oud recept kunnen vinden van hoe de vroegere cola eruit zag.

Die zouden we nu willen namaken. We kunnen aan alle ingrediënten geraken ook de Coca bladeren, maar in feite hebben we het vloeibaar extract nodig van coca cola.

Onze vraag naar jullie is hoe we dit vloeibaar extract gemakkelijk kunnen bereiden uit Coca bladeren.

Mvg,
Bijlagen
0012e82900019275092089dc1a000bc6b3.gif
0012e82900019275092089dc1a000bc6b3.gif (41.27 KiB) 1028 keer bekeken

Berichten: 391

Re: GIP Cola

Het oorspronkelijke Coca Cola recept is nog steeds een goed bewaard geheim.

Op internet en in oude boeken staan wel recepten waar je iets mee kan maken dat min of meer op Cola lijkt.

Verwacht er echter niet te veel van.

Een ingredient van Cola zou een extract zijn van de cola noot, niet bladeren.

Een extract maken lijkt mij de droge bladeren of gemalen noten koken met wat water en dan filtreren.

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: GIP Cola

Er zijn verschillende manieren om een extract van geur-kleur-smaak stoffen te krijgen uit plantaardige materialen, als je een zo volledig mogelijk mengsel/extract wilt krijgen kan je denken aan een soxhlet extractie. Als je voornamelijk olie-achtige geurstoffen er uit wilt extraheren kun je denken aan een stoomdestillatie.

Beide technieken zijn relatief simpel, maar als jullie die niet hebben op school kun je ook proberen wat gravimetrus zei. Gemalen bladeren/noten in heet water leggen (of in een theezakje) en dan filteren, net zoals theezetten. Je kunt dan eventueel het water nog een deel indampen om een hogere concentratie te krijgen, of de organische componenten er uit extraheren met een apolair oplosmiddel, en dan dat indampen.

Succes

Berichten: 5

Re: GIP Cola

Indien we het doen met de soxhlet extractie,

Wat zou het best zijn, extract dat je bekomt op een olie basis of een extract op waterige basis?

Berichten: 391

Re: GIP Cola

Als je de extracten voor consumptie wil gebruiken (cola maken en proeven) is het wel de vraag of iets dat met chemicalien/oplosmiddelen (soxhlet) is geextraheerd daarvoor geschikt is.

Berichten: 5

Re: GIP Cola

OK, en zal een extractie met soxhlet voor consumptie bruikbaar zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: GIP Cola

ADebaere schreef: ma 02 dec 2013, 17:22
OK, en zal een extractie met soxhlet voor consumptie bruikbaar zijn?
een hoop geur en smaakstoffen zijn goed oplosbaar in organische oplosmiddelen, en in principe als het coca blaadje zelf ongevaarlijk is kan het extract ook niet veel kwaad. Maar als jullie het echt willen consumeren dan komt er misschien ook nog een stukje veiligheid en regelgeving bij te kijken, en dan kan ik me wel voorstellen dat het niet toegestaan is om met organische oplosmiddelen aan de slag te gaan en het vervolgens te consumeren zonder een goede controle.

Dan zou ik dus voor water gaan als extractiemiddel.

Een snelle en makkelijke eerste test is de coca blaadjes dan eerst deels vermalen in een theezakje in heet water dompelen en kijken of het lekker smaakt en geconcentreerd genoeg is. Afhankelijk van deze resultaten kun je altijd nog kiezen voor soxhlet om een hogere concentratie te krijgen. (let wel; met meerdere/langere extractie kun je ook andere, langzamer oplossende, componenten meekrijgen waardoor het misschien anders gaat smaken; net zoals bij thee)

Berichten: 12.262

Re: GIP Cola

gravimetrus schreef: ma 02 dec 2013, 13:53
Als je de extracten voor consumptie wil gebruiken (cola maken en proeven) is het wel de vraag of iets dat met chemicalien/oplosmiddelen (soxhlet) is geextraheerd daarvoor geschikt is.
Dat hangt van het oplosmiddel af natuurlijk. In principe werkt dit ook met water (als hetgeen je wilt winnen water-oplosbaar is), maar ook met bijv ethanol.

Extractie met een apolair oplosmiddel als hexaan is ook comsumptie-veilig uit te voeren, omdat je dat oplosmiddel vrij gemakkelijk kunt afdampen, en een klein restje niet direct toxisch is. Het lijkt me alleen lastig om iets dat je middels hexaan moet extraheren vervolgens weer in een waterige oplossing te krijgen.

Natuurlijk kan dat in sommige gevallen wel door een vrije base naar zout omzetting te doen, maar ik neem aan dat het de bedoeling is om cola te maken, en geen cocaine ;)
Victory through technology

Berichten: 391

Re: GIP Cola

Benm schreef: di 03 dec 2013, 05:59
Dat hangt van het oplosmiddel af natuurlijk. In principe werkt dit ook met water (als hetgeen je wilt winnen water-oplosbaar is), maar ook met bijv ethanol.

Extractie met een apolair oplosmiddel als hexaan is ook comsumptie-veilig uit te voeren, omdat je dat oplosmiddel vrij gemakkelijk kunt afdampen, en een klein restje niet direct toxisch is. Het lijkt me alleen lastig om iets dat je middels hexaan moet extraheren vervolgens weer in een waterige oplossing te krijgen.
Laboratorium chemicalien mogen niet voor consumptiedoeleinden worden gebruikt.

Dat staat in de leveringsvoorwaarden van de chemicalien leverancier.

Deze chemicalien/oplosmiddelen zijn ook niet gegarandeerd vrij van (schadelijke) residuen en verontreinigingen die bij indampen dus geconcentreerder in het extract achterblijven.

Bij hexaan is dat risico zeker aanwezig.

Verder wil ik er ook nog even op wijzen dat hexaan als verdacht kankerverweekend wordt aangemerkt.

Des te meer reden om daar terughoudend mee te zijn!

Ik denk dat veiligheid voorop staat en dus als het om consumptie gaat ik daar iig even de aandacht op vestig.

Berichten: 5

Re: GIP Cola

ADebaere schreef: zo 17 nov 2013, 14:30
Dag allemaal,

Ik moet samen met een ander persoon van de klas een GIP (eindwerk) maken over Cola.

We hebben al een paar proeven opgesteld om dit te onderzoeken, maar er werd ons ook gevraagd of we zelf geen cola kunnen bereiden.

Na wat zoeken tussen de boeken en ook op internet hebben we een oud recept kunnen vinden van hoe de vroegere cola eruit zag.

Die zouden we nu willen namaken. We kunnen aan alle ingrediënten geraken ook de Coca bladeren, maar in feite hebben we het vloeibaar extract nodig van coca cola.

Onze vraag naar jullie is hoe we dit vloeibaar extract gemakkelijk kunnen bereiden uit Coca bladeren.

Mvg,
Om daar nog eens op terug te komen, de meeste ingredienten zijn toegekomen.

Enkel nog bij vanille en bij karamel twijfelen we of dit gewoon aroma's mogen zijn of niet, is dit pure vanille of karamel?

Mvg,

Berichten: 12.262

Re: GIP Cola

Ik vermoed dat de vanille smaak synthetisch zal zijn, gezien dit veel goedkoper (en identiek) is dan het natuurlijke extract.

Karamel is in het geval van cola niet echt een smaakstof, maar eerder een kleurstof: het geeft de typisch bruine kleur aan de drank. Er zijn ook wel cola's op de markt geweest zonder deze kleurstof (transparant, of met een bijv blauwe kleur). Voor zover ik weet zijn deze nooit echt een succes geworden, ook al zul je bij een blinde smaaktest waarschijnlijk niet merken of er wel of geen karamel in het mengsel zit.

Qua veiligheid zal het formeel zo zijn dat de chemicalien die je gebruikt niet geschikt zijn voor consumptie: niet dat ze vervuild zijn oid, maar formeel zijn ze niet getest op eventuele gifstoffen. In de praktijk levert dit de vreemde tegenstelling op dat pro-analyse oplosmiddelen en reactanten in de regel zuiverder zijn dan 'food grade'. Bij de laatste wordt echter specifieker gelet op mogelijk giftige componenten.

Bij iets als hexaan bestaat het risico dat er zwaardere koolwaterstoffen in zitten, die mogelijk niet helemaal verdwijnen bij verdamping en dergelijke. Hoe gevaarlijk deze precies zijn is lastig te zeggen, maar ergens lijkt het me stug dat het residu van een liter pro analyse hexaan gevaarlijker voor je gezondheid is dan het, pakweg, doorslikken van 1 ml loodvrije benzine.
Victory through technology

Berichten: 5

Re: GIP Cola

Beste,

Dankuwel voor de uitleg, wij zullen toch gewoon een simpele extractie met water doen (zoals in thee)

Maar nu is mijn vraag hoe je aan die karamel kleurstof kunt geraken, kan u een website geven of zeggen waar men dit eventueel kan krijgen?

Mvg,

Berichten: 12.262

Re: GIP Cola

Mogelijk bij handelaars in voedseltoevoegingen of chemiebedrijven, voor zover die een order willen leveren voor een dergelijk project, en in de kleine hoeveelheid die je nodig hebt.

Alternatief zou zijn om het zelf te maken: karamel is weinig anders dan deels verbrande suiker. Je zou dit kunnen proberen door wat kristalsuiker (sucrose) te verwarmen in een reageerbuisje (of ander wegwerpbaar stuk glaswek). Bij langzaam verwarmen merk je wel een punt waarop het donkerbruin wordt maar nog niet verkoold, al kan dat enig experimenteren vergen. Het resultaat kun je oplossen in heet water, wat eventueel niet oplosbaar is (te ver verkoold) blijft dan achter in de buis.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: GIP Cola

ADebaere schreef: do 19 dec 2013, 22:37
Beste,

Dankuwel voor de uitleg, wij zullen toch gewoon een simpele extractie met water doen (zoals in thee)

Maar nu is mijn vraag hoe je aan die karamel kleurstof kunt geraken, kan u een website geven of zeggen waar men dit eventueel kan krijgen?

Mvg,
Doorgaans is de betere toko je vriend als het gaat om geur-, kleur- en smaakstoffen in losse potjes.

Reageer