[natuurkunde] versnelling bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 581

versnelling bepalen

gegeven is onderstaande opgave

Een fietser begint de fietsen over een recht pad. Na 20 meter bereikt hij een snelheid van 30 km/h. Bereken de versnelling als deze constant is, en de tijd die de fietser nodig heeft om deze afstand af te leggen.

Ik mag onderstaande drie vergelijkingen gebruiken.

S = S(0) + v(0)*t + 0.5*a*t^2

v = ds/dt

a = dv/dt.

s = afgelegde weg

s(0) = afgelegde weg op t = 0

v(0) = snelheid op t = 0

a = versnelling

t= tijd in sec.

Ik zie echt niet hoe ik met deze drie vergelijkingen dit vraagstuk moet oplossen. Iemand die me een hint kan geven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: versnelling bepalen

als beginsnelheid 0 is is dv gelijk aan de eindsnelheid

als begintijd 0 is, is dt gelijk aan de (eind)tijd

s(t) = s(0) + v(0)*t + 0,5*a*t²

vgem = s/t

a = veind/t

vul in elk van die formules eens in wat je weet. Dan blijf je in de eerste zitten met twee onbekenden, a en t. Maar door een substitutie van één daarvan uit een van de andere formules kun je er al eentje oplossen, waarna de tweede vanzelf volgt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: versnelling bepalen

Er lijkt me een gegeven te kort.

Want het hangt van de beginsnelheid af denk ik.

Neem je v0=30km/u dan : a=0

Maar je kan ook v0=0 kiezen en komt er wat anders uit.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: versnelling bepalen

tempelier schreef: wo 20 nov 2013, 17:38
het hangt van de beginsnelheid af denk ik.
die is gegeven....
Roy8888 schreef: wo 20 nov 2013, 17:24
Een fietser begint te fietsen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: versnelling bepalen

Jan van de Velde schreef: wo 20 nov 2013, 17:41
die is gegeven....
Niet echt, hij begint over een recht pad, kan dus van elders dat pas op komen.

Maar je hebt gelijk natuurlijk, maar ze hadden het toch wel iets beter kunnen vermelden.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: versnelling bepalen

tempelier schreef: wo 20 nov 2013, 17:46
maar ze hadden het toch wel iets beter kunnen vermelden.
Och ja, dat kan. Hier wordt een gegeven een beetje verstopt. Dat kan zelfs heel bewust gebeurd zijn. Ik doe dat ook regelmatig in mijn toetsen :twisted: . Met een didactische vakterm heet dat een "impliciet gegeven".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: versnelling bepalen

Teken een grafiek.

Wat is de oppervlakte onder de grafiek?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: versnelling bepalen

kwasie schreef: wo 20 nov 2013, 18:29
Teken een grafiek.

Wat is de oppervlakte onder de grafiek?
Nee, hij zegt in de opdracht dat hij dié vergelijkingen mag gebruiken. m.a.w., los het op mbv die drie vergelijkingen.

Opmerking moderator

en nu gaan we even op reactie van Roy8888 wachten
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 581

Re: versnelling bepalen

Ik heb hem. Zoals Jan het zei klopt het inderdaad. Normaal gesproken is hier een andere formule voor en deze wordt ook in de uitwerking van deze opdracht gegeven. De formule is:
Naamloos.png
Naamloos.png (3.75 KiB) 278 keer bekeken
Alleen op het tentamen krijgen we een formuleblad waarop alleen de formules staan die ik hierboven al had aangegeven. Overigens was het me wel duidelijk in deze opgave dat de fietser BEGINT met fietsen op het moment t = 0 en v = 0.

Overigens zie ik niet waar bovenstaande vergelijking vandaan komt. Ik heb geprobeerd deze te vinden met eerder genoemde drie vergelijkingen, maar dit is me niet gelukt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: versnelling bepalen

topicstarter mag onderstaande 3 vergelijkingen gebruiken.

hij hoeft ze dus niet perse te gebruiken.

daarom vindt ik het bericht van kwasie zo gek nog niet.

dit leid ook tot de oplossing en wel op simpele wijze.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: versnelling bepalen

Roy8888 schreef: wo 20 nov 2013, 21:52
Normaal gesproken is hier een andere formule voor
Nee, die is er niet. Dat wil zeggen, niet "normaal gesproken".

Het punt is dat het godsonmogelijk is om formulebladen op te gaan stellen met formules voor álle denkbaar mogelijke specifieke situaties van gegeven en gevraagde grootheden. Dat wordt een formulebijbel waarin je die ene formule nooit meer terugvindt, en bovendien moet je dan bij élke formule een lijstje gaan maken in welke gevallen de formule wél geldt, en in welke niet, want een vergissinkje is daarbij gauw gemaakt. Dat soort specifieke formules gaan maken doen we normaal gesproken alleen als we honderd identieke situaties moeten gaan doorrekenen: alleen dán is zoiets efficiënt.

De drie formules waar je mee afkwam zijn algemene bewegingsformules. Je kunt op basis daarvan een formule gaan opstellen voor dat ene specifieke gevalletje waar je mee zit. Of, wat vaak nog beter en logischer werkt, gewoon de afzonderlijke formuletjes in een logische beredenering een voor een toepassen om zo stap voor stap naar je antwoord toe te rekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer