hoelang heeft men recht op ww ?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 61

hoelang heeft men recht op ww ?

Mijn vraag:

Wanneer iemand met een vast dienstverband ontslagen wordt, hoelang is er dan recht op ww ?

(is het nog steeds maximaal 38 maanden?)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: hoelang heeft men recht op ww ?

De duur van een WW-uitkering hangt af van het totale arbeidsverleden. Of het daarbij gaat om een vast dienstverband of zelfs uitzendwerk, is niet van belang.

- Om überhaupt WW te ontvangen moet men allereerst voldoen aan de zgn. wekeneis en/of jareneis.

De wekeneis houdt in dat men minimaal 26 weken moet hebben gewerkt in de 36 weken voordat men werkloos werd. Dan heeft men recht op 3 maanden WW-uitkering. De jareneis houdt in dat men in de 5 kalenderjaren voordat men werkloos wordt in ten minste 4 kalenderjaren voldoende heeft gewerkt, d.w.z. in een jaar minimaal 208 uur heeft gewerkt en daar loon over heeft ontvangen.

- De totale WW-uitkering duurt in maanden even lang als het arbeidsverleden in jaren, met een maximum van 38 maanden.

Het arbeidsverleden bestaat uit fictief (de jaren vanaf het jaar dat men 18 werd tot en met 1997, waarbij het niet uitmaakt of men in die periode wel of niet gewerkt heeft) en feitelijk (de jaren vanaf 1998 waarin men ten minste 52 dagen per jaar in loondienst is geweest, waarbij het jaar waarin men werkloos werd niet meetelt) arbeidsverleden.

Soms tellen ook de jaren mee waarin men niet heeft gewerkt, zoals wanneer men zorg droeg voor een kind jonger dan 5 jaar of voor een zieke/gehandicapte; men onbetaald verlof op heeft genomen enz..

De optelsom van feitelijk en fictief arbeidsverleden is het totale arbeidsverleden. Voor ieder jaar van het totale arbeidsverleden krijgt men 1 maand WW-uitkering tot een maximum van 38 maanden.

Zie verder op http://www.rijksoverheid.nl/
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 61

Re: hoelang heeft men recht op ww ?

In mijn geval:

in vaste dienst van mei-1988 tot april-2009

en daarna van maart-2010 tot heden.

Tussen die 2 perioden had ik een ww uitkering (1-9-2009 tot maart-2010)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: hoelang heeft men recht op ww ?

Ik dacht dat dit dan gezien werd als hervatting van de WW, maar ben daar niet zeker van. Je kunt het beste informatie inwinnen bij het UWV . Door in te loggen met je DigiD kun je alle informatie krijgen die het UWV heeft m.b.t. jouw arbeidsverleden.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer