[scheikunde] Reactievergelijking van het evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Reactievergelijking van het evenwicht

Ik ben momenteel bezig met evenwichtsreacties en mijn vraag komt simpel gezegd neer op het volgende:

Je hebt de evenwichtsreactie:

2ClO2 --> en <-- Cl2 + 2O2

Waarom ontstaat er nu Cl2 en niet 2 losse Cl atomen (2Cl)? Dit is namelijk nogal cruciaal voor het verkrijgen van het goede antwoord...

(Ter informatie, in de vraag stond dat ClO2 ontleedt in chloor en zuurstof)

Berichten: 546

Re: Reactievergelijking van het evenwicht

Losse chlooratomen bestaan volgens mij niet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Reactievergelijking van het evenwicht

Er zijn een aantal stoffen die in zuivere toestand als 2-atomige moleculen voorkomen. Dat zijn de gassen waterstof, zuurstof en stikstof en de halogenen fluor, chloor, broom en jood.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 49

Re: Reactievergelijking van het evenwicht

Een chloor atoom heeft van nature 7 valentie-elektronen (dat zijn de elektronen in de buitenste schil) en wilt graag één extra elektron erbij, zodat het voldoet aan de octet-regel (Edelgasconfiguratie).

Dit kan een chloor atoom bereiken door één elektron met een ander chloor atoom te delen, hiermee voldoet het aan de octet-regel.

Berichten: 391

Re: Reactievergelijking van het evenwicht

Th.B schreef: za 23 nov 2013, 17:29
Losse chlooratomen bestaan volgens mij niet.
Chloor radicalen bestaan wel.

Cl2 + UV licht geeft chloor radicalen.

Zijn ook die dingen die de pest zijn voor de ozonlaag

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Reactievergelijking van het evenwicht

De zelfde reden dat je 2 O2krijgt en niet 4 O.

Wanneer er wordt vermeld dat er chloor en zuurstof ontstaat, dan bedoelen ze het gas.

Zuurstof en chloor zijn hier de triviale namen.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Reactievergelijking van het evenwicht

Als er vermeld wordt dat er bijvoorbeeld zuurstof ontstaat, dan heb je (als het goed is ;) ) geleerd dat 1 zuurstofmolecuul (dus zuurstof in zuivere toestand) twee atomen heeft.

Een handig ezelsbruggetje om te onthouden welke stoffen dit zijn is: BrINClHOF (zeg: 'brinkelhof').

Hierbij is:

Br = broom

I = jood

N = stikstof

Cl = chloor

H = waterstof

O = zuurstof

F = fluor

Je krijgt dan dus Br2, I2, N2, etc...

Wanneer je zegt 2 Br, bedoel je 2 broomatomen, die niet verbonden zijn met elkaar. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer broommoleculen door fotolyse worden omgezet in twee losse broomatomen. Deze kunnen vervolgens weer reageren met ozon (O3) tot broomoxide (BrO) en zuurstof, waarbij zuurstof aangegeven wordt met O2. Maar dat even ter zijde ;)

En wanneer je zegt 2 Br2, dan bedoel je 2 broommoleculen.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer