[scheikunde] Practicum Waardigheid zwak zuur ontdekken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 32

Practicum Waardigheid zwak zuur ontdekken

Binnenkort moeten wij een practicum doen om de waardigheid van een zuur te ontdekken. Deze moeten wij van tevoren voorbereiden en hier heb ik hulp bij nodig.

Het gaat om een meerwaardig organisch zwak zuur C6H8O7.H2O. De waardigheid hiervan is 2-4. Wij gaan een titratie uitvoeren met natronloog van ongeveer 2M (exacte molariteit krijgen we bij aanvang te horen). Na afloop hiervan krijgen we in coach een grafiek met het aantal toegevoegde ml OH- en de temperatuur in *C. Hierop kunnen wij aflezen wanneer de reactie afgelopen is als de temperatuur op zijn piek is.

We kunnen maximaal 20mL natronloog toe laten voegen door de titrator. Nu hebben wij de volgende vragen gekregen:

Welk glaswerk gebruik je wanneer?

Keuze uit: Erlenmeyer (50,100,250ml) brede en smalle hals

Bekerglazen

Maatcilinders (10,25,50,100ml)

Maatkolf (50,100ml)

pipetten(10,25ml)

en Hoeveel gram zuur gebruik je?

Zou iemand me op weg kunnen helpen?

Berichten: 49

Re: Practicum Waardigheid zwak zuur ontdekken

Gebruik je een potentiometrische titratie?

Wat ik niet begrijp is dat je zegt:

" Na afloop hiervan krijgen we in coach een grafiek met het aantal toegevoegde ml OH- en de temperatuur in *C. Hierop kunnen wij aflezen wanneer de reactie afgelopen is als de temperatuur op zijn piek is."

Kan je dit vetgedrukte toelichten, dus wat bedoel je hiermee? Ik ben nog nooit een grafiek tegen gekomen met op de x-as het volume OH- voorstelt en y-as de temperatuur.

Berichten: 32

Re: Practicum Waardigheid zwak zuur ontdekken

Niels schreef: zo 24 nov 2013, 17:03
Gebruik je een potentiometrische titratie?
Ja
Niels schreef: zo 24 nov 2013, 17:03
Wat ik niet begrijp is waarom je zegt: " Na afloop hiervan krijgen we in coach een grafiek met het aantal toegevoegde ml OH- en de temperatuur in *C. Hierop kunnen wij aflezen wanneer de reactie afgelopen is als de temperatuur op zijn piek is."

Kan je dit vetgedrukte toelichten?
We krijgen een grafiek zoals dit:

Afbeelding

Het is een exotherme reactie. Op een gegeven moment heeft alles al gereageerd, dus stopt de temperatuur met oplopen.

Berichten: 49

Re: Practicum Waardigheid zwak zuur ontdekken

Weet je toevallig de reactie vergelijking die bij je reactie hoort?

Berichten: 32

Re: Practicum Waardigheid zwak zuur ontdekken

Niels schreef: zo 24 nov 2013, 18:51
Weet je toevallig de reactie vergelijking die bij je reactie hoort?


Ja, dit is iets omtrent de lijnen van

HnZ + nOH- (aq) -> nH2O + Zn- (aq)

Berichten: 49

Re: Practicum Waardigheid zwak zuur ontdekken

Afbeelding

Ik had een grafiek verwacht zoals die hierboven, dus met op de x-as het toegevoegde volume OH- en op de y-as de pH. Aan de hand van de grafiek kan je bepalen of het een enkelvoudig of meervoudig zuur is. In dit geval is het een drie-voudig zuur.

Misschien kan iemand anders je hiermee verder helpen, want ik heb eigenlijk geen idee hoe je dat anders kan bepalen?

Reageer