Afschuif en compressie test op instron.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 144

Afschuif en compressie test op instron.

Beste mensen,

Ik heb een vraag/probleem voor een onderzoek moet ik een rechthoekig stukje materiaal (EPS en aanverwanten) belasten met een schuine kracht, dus niet een gewone compressie test.

De bedoeling is dat ik een instron machine gebruik.

We hebben al reeds testen gedaan op een opstelling die lijkt op dit:

Afbeelding

Probleem met deze opstelling is dat we enkel een verticale kracht/verplaatsing meten. Het ontbinden van deze krachten in een compressie en afschuif kracht levert niet de resultaten die we zouden verwachten. Daarom willen we deze krachten ook effectief meten.

Ik heb een dergelijke opstelling in gedachte:

Afbeelding

Is hier misschien iemand met een ander idee of bedenkingen heeft bij deze opstelling?

Alle hulp is welkom!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Afschuif en compressie test op instron.

Ik ben geen mechanicus, maar ik kan me voorstellen dat een eenvoudige ontleding hier niet doet wat je denkt. Stel je eens voor dat het vlak tussen je "wig" en je monsters onnoemelijk glad is (of de comprimeerbaarheid van je samples heel klein). Je hebt dan helemaal geen afschuifkracht; de vertikale kracht F wordt ontleed in twee compressiekrachten voor je twee monsters. Aan de andere kant zou je de materialen heel "stroef" kunnen voorstellen en goed comprimeerbare samples. Dan gaat de ontleding de andere kant op en zal er aan beide kanten voornamelijk een afschuifkracht ontstaan.

De ontleding van "F" is daarmee afhankelijk van de verhoudingen van de eigenschappen van je monster....

Reageer