Glyfosaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Glyfosaat

Hallo,

Kan iemand mij aan uitgebreide informatie over de stof glyfosaat, zijn verschillende verschijningsvormen (Kaliumzout, isopropylzout, moleculair, enz.) en de chemische eigenschappen van deze vormen helpen? De meeste informatie die ik heb kunnen vinden is redelijk warrig als het bijvoorbeeld gaat om welk kookpunt betrekking heeft op welke vorm, enz.

Met vriendelijke groet.

Berichten: 49

Re: Glyfosaat

Volgens de MSDS van de universiteit van Oxford (http://msds.chem.ox.ac.uk/PH/N-(phospho ... ycine.html) heeft glyfosaat een smeltpunt van 230°C en ontleedt bij deze temperatuur.

Volgens de Engelstalige wikipedia heeft glyfosaat een smeltpunt van 184.5°C en ontleedt het bij 187°C.

Glysofaat komt voor als wit poeder.

Berichten: 9

Re: Glyfosaat

Niels schreef: ma 25 nov 2013, 19:51
Volgens de MSDS van de universiteit van Oxford (http://msds.chem.ox....phosphonomethyl)glycine.html) heeft glyfosaat een smeltpunt van 230°C en ontleedt bij deze temperatuur.

Volgens de Engelstalige wikipedia heeft glyfosaat een smeltpunt van 184.5°C en ontleedt het bij 187°C.


Inderdaad, en dat is precies het probleem. Deze bronnen spreken elkaar óf tegen, óf hebben het over verschillende glyfosaatzouten. Ik moet weten welke waarden bij welk zout horen, enzovoort.

Berichten: 49

Re: Glyfosaat

Als je aan de slag gaat met de CAS nummers kun je de bijbehorende MSDS raadplegen en daar je informatie uit winnen.

1071-83-6 (glyfosaat)

38641-94-0 (mono(isopropylammonium) salt)glyfosaat

70393-85-0 (sesquisodium salt)glyfosaat

81591-81-3 (trimesium)glyfosaat

Je zou eens kunnen kijken op www.sial.com

Volgens Sigma-Aldrich, een van de grotere leveranciers van chemicaliën, begint het smeltpunt-traject bij 230°C.

Je moet soms een keuze maken met welke bron je vertrouwt, wikipedia of - in dit geval - Sigma-Aldrich.

Ik kan genoeg informatie vinden, je zou eens de molecuulformule in google moeten gooien en kijk wat je vindt.

Overigens raad ik je aan om Engelse website te raadplegen, aangezien die doorgaans meer informatie bevatten.

Je vraagstelling in dit topic kan specifieker, wat wil je nou precies allemaal wilt weten?

Berichten: 9

Re: Glyfosaat

Bedankt voor de reactie, CAS nummer is inderdaad nuttig.

Berichten: 49

Re: Glyfosaat

Zijn hiermee al je vragen beantwoord? Of zijn er nog dingen waar je niet uit komt?

Berichten: 9

Re: Glyfosaat

Ja hoor, ik denk dat ik er zo wel uit kom. bedankt

Reageer