zuurstofconcentratiecel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 278

zuurstofconcentratiecel

Hallo,

Ik weet niet goed waar ik dit onderwerp moet zetten..

Een metaal corrodeert vaak omwille van het ontstaan van een zuurstofconcentratiecel. Als er zich een afzetting op het metaal bevindt, dan is de zuurstofconcentratie onder die afzetting lager dan de zuurstofconcentratie rond het vrije metaal.

Dan corrodeert het metaal onder de afzetting waar de zuurstofconc het laagst is. Dit verklaart men door de wet van nernst waarbij de potentiaal voor de reductierx E= E_0 + RT/nF*ln (P_O2/(OH^4)).

Dus als P_O2 groot is, is de potentiaal hoger dan waar P_02 lager is. daarom zou het corroderen onder de afzetting.

maar ik dacht het volgende: het metaal oxideert aan de anode en het is eigenlijk het potentiaalverschil tussen anode en kathode dat voor de corrosie zorgt. Dus waar P_02 groot is, is het potentiaal verschil toch groter?

en dus waar veel O2 aanwezig is, is er toch een grotere drijvende kracht voor de corrosie, en kan de reductierx toch ongestoord verder gaan? Waarom corrodeert dan de zuurstofrijke regio niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: zuurstofconcentratiecel

Ik begrijp niet goed wat je wilt beschrijven. Wat is een zuurstofconcentratiecel? Wat is de chemische reactie van de corrosie die je wilt beschrijven? Wat is P_02? Corrosieprocessen zijn behoorlijk afhankelijk van het metaal wat je bestudeert!

Heel algemeen geldt dat als de concentraties van de uitgangsstoffen in een reactie groter zijn, de reactie sneller verloopt. Een diffusie-gelimiteerde reactie kan worden versneld door de concentratie ter plaatse van de reactie te verhogen (roeren).

Reageer