[natuurkunde] Opbouw van een magnetisch veld

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Opbouw van een magnetisch veld

Goedemiddag allen,

Afgelopen week heb ik een onderwerp gestart over de invloed van het magnetisch veld van een stroomvoerende geleider op een naastgelegen geleider (al dan niet ook stroomvoerend).

Nu echter, heb ik nog wat vragen over de specifieke opbouw van zo een magnetisch veld. Ik dacht namelijk dat ik het redelijk begreep, maar ik heb informatie gevonden die me op het verkeerde been heeft gezet (denk ik).

Onderstaand een duidelijke figuur over de opbouw van een magnetisch veld, opgewekt door een stroomvoerende geleider:
Magnetisch veld om geleider.jpg
Magnetisch veld om geleider.jpg (52.97 KiB) 187 keer bekeken
Als we de geleider in zijn doorsnede op één punt bekijken, zien we het 'magnetisch veld' zoals in bovenstaande figuur. Dat magnetisch veld is voor te stellen als een x-aantal krachtlijnen en dit cirkels rondom de geleider, met de geleider zelf als middelpunt.

Vraag 1: De figuur wekt de schijn dat de afstand tussen de krachtlijnen/veldlijnen/fluxlijnen (heeft het in de praktijk nog meer benamingen??) telkens verdubbeld naarmate de afstand tot de geleider groter wordt. Is dit ook daadwerkelijk zo??

Vraag 2: Als de afstand tussen de krachtlijnen inderdaad met een factor 2 verschilt, is dat dan de reden dat de veldsterkte en/of fluxdichtheid toe- of afneemt?

Vraag 3: Als ik één krachtlijn (dus één cirkel om de geleider) nader bekijk dan kan ik elk punt in die krachtlijn voorstellen als een vector met een bepaalde hoek t.o.v. de geleider en een bepaalde lengte. Wat stelt één zo een vector voor? Is dat bv. één magnetische flux of is zo een volledige krachtlijn/"cirkel" één flux?

Vraag 4: Hoe moet ik de volgende twee figuren zien? Beide figuren geven een vectorveld weer, echter de bovenste figuur schets in mijn ogen het omgekeerde beeld t.o.v. de figuur eronder. De vectoren in de bovenste figuur worden langer naarmate de afstand tot de geleider toeneemt.
Vectorveld.jpg
Vectorveld.jpg (99.09 KiB) 186 keer bekeken
Magnetisch veld om geleider.jpg
Magnetisch veld om geleider.jpg (52.97 KiB) 187 keer bekeken
Misschien zijn het onnozele vragen die ik stel, maar er wordt zo ontzettend veel door elkaar beweerd dat ik niet meer zeker ben wat ik wel en niet moet geloven dus bij deze jullie hulp gevraagd voor kort wat uitleg over het bovengenoemde.

Alvast vriendelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.593

Re: Opbouw van een magnetisch veld

ben je bekend met de wet van Ampere.zo ja, hoe luidt deze wet dan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.593

Re: Opbouw van een magnetisch veld

welke informatie heeft je op het verkeerde been gezet?

die afbeelding ziet er goed uit.

vraag:1 men spreekt in het algemeen over magnetische veldlijnen.

dit is niet zo, dit antwoord volgt direkt uit de wet van Ampere

Berichten: 11

Re: Opbouw van een magnetisch veld

De wet van Ampere luidt: B = (µ * I) / (2π * r)

Na heel veel informatie op (voornamelijk) internet gelezen te hebben zie je zoveel verschillende reacties voorbij komen dat je op een gegeven moment niet meer weet wat je moet geloven. Ik kan zo dus niet precies zeggen waar ik specifiek iets verwarrends/onjuist gelezen heb.

Uit de formule voor de wet van Ampere blijkt inderdaad dat een stroomvoerende geleider een magnetisch veld opwekt of anders gezegd een magnetische fluxdichtheid (=magnetische inductie) maar wat moet ik dan verder nog allemaal begrijpen in bovenstaande figuren? Graag zou ik zoveel mogelijk willen weten over magnetische velden dus iedereen die wil helpen is bij voorbaat al heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Opbouw van een magnetisch veld

http://hyperphysics....tic/magcur.html

Je hebt te maken met een lange draad. Ga je een eindje van die draad de magnetische flux meten, dan ga je dat doen aan het oppervlak van een denkbeeldige cilinder rond die draad, want op al die punten zit je even ver van de draad en zal dus de veldsterkte gelijk moeten zijn. Wordt je afstand r tot de draad 2 x zo groot, dan wordt de omtrek en daarmee het (mantel) oppervlak van die denkbeeldige cilinder óók 2 x zo groot, en de gemeten veldsterkte dus 2 x zo klein.
magveld.PNG
magveld.PNG (1.38 KiB) 185 keer bekeken
omgekeerd evenredig verband dus....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Opbouw van een magnetisch veld

Vraag 3: Als ik één krachtlijn (dus één cirkel om de geleider) nader bekijk dan kan ik elk punt in die krachtlijn voorstellen als een vector met een bepaalde hoek t.o.v. de geleider en een bepaalde lengte. Wat stelt één zo een vector voor? Is dat bv. één magnetische flux of is zo een volledige krachtlijn/"cirkel" één flux?
Er is niet zoiets als één flux, twee fluxen etc.

De vector die jij tekent geeft sterkte en richting van het veld aan in het aangrijpingspunt van die vector, dus in een punt ergens op die cirkel. Die is qua grootte overal op die denkbeeldige cilinder gelijk, qua richting verandert die met de raaklijn aan de cirkel mee. Je kunt dus oneindig veel vectoren op dat ene cirkeltje tekenen.

Maar die moeten inderdaad wel halveren in lengte als de afstand tot de draad verdubbelt. In dat opzicht is het laatste plaatje veel correcter.
magveld2.gif
magveld2.gif (27.75 KiB) 185 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer