Nulleider

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Nulleider

Ik heb verschillende forums doorzocht en heb de volledige st®oomcursus doorgenomen op Hoogspanningsnet.com maar één vraag blijft me nog steeds bezighouden i.v.m. de nulleider.

Ik begrijp dat bij driefasige generatoren waar de elektriciteit opgewekt wordt en die in ster geschakeld zijn, er altijd één of twee fasen negatief zijn terwijl de andere fase positief is. De nulleider voert geen stroom bij symmetrische belasting. De fasen pompen dus als het ware stroom in of uit het net.

Maar hoe moet ik me de nulleider fysisch voorstellen?

Vertrekt deze vanuit de centrale naar ons huis via de pylonen of loopt de nulleider enkel via de pylonen van het midden-of laagspanningsnet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Nulleider

Hoogspanningsnetten hebben helemaal geen nulleider. Er zijn alleen drie fasedraden, en de stromen daarin zijn met elkaar in evenwicht.

De nulleider begint pas aan de laagspanningskant van de distributietransformator in de wijk.

Berichten: 5

Re: Nulleider

Ogenblikkelijke spanning driefasen.png
Ogenblikkelijke spanning driefasen.png (15.3 KiB) 1889 keer bekeken
Ok, dat is dan al duidelijk.

Als ik op bovenstaande tekening de ogenblikkelijke spanning bekijk op een bepaald moment dan heeft fase 1 +230 V en fase 2 en 3 hebben beiden -115 V.

In onderstaande tekening ben ik uitgegaan van een symmetrische belasting.
Symmetrische belasting.png
Symmetrische belasting.png (5.27 KiB) 1877 keer bekeken
Inderdaad loopt er hier geen stroom door de nulgeleider (dus heb ik deze weggelaten)

Nu komt mijn vraag: In een monofasige huisaansluiting heb ik een stopcontact waar ik dus aansluit op 1 fase en de nulgeleider. Hoe wordt de kring dan gesloten ten opzichte van de elektriciteitscentrale als de nulgeleider (zoals hierboven beredeneert) geen stroom voert?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Nulleider

Er is geen directe draadverbinding tussen de centrale en een woonhuis. Het zijn allemaal afzonderlijke kringen die gescheiden zijn door transformatoren. Het begint al direct achter de generator, die levert een spanning die kan liggen tussen 10kV en 30kV. Die spanning wordt direct in de centrale al omhooggetransformeerd, naar b.v. 150kV.

Dan volgt in een transformatorstation een omzetting naar b.v 10kV of 25kV, en die gaat de woonwijken in. Daar staan dan transformatoren die er laagspanning van maken. En pas in het laagspanningsnet is er sprake van een nulleider.

In alle hogere spanningen in de nulleider niet nodig, omdat daar de belasting nagenoeg symmetrisch is verdeeld over de fasen. En als er een asymmetrie is, dan resulteert dat in een kleine asymmetrie in de spanningen, maar dat neemt men voor lief.

Berichten: 5

Re: Nulleider

Elektriciteit van centrale tot woning.png
Elektriciteit van centrale tot woning.png (39.65 KiB) 1927 keer bekeken
Ik denk (als het schema tenminste correct is) dat voor velen het principe van de nulgeleider duidelijker wordt

Ik heb bovenstaand schema snel in mekaar geknutseld aan de hand van verschillende reacties op het forum dus vergeef me als het niet 100% klopt, het gaat tenslotte over het principe.

Mijn probleem is dus: vertrekkende vanaf het stopcontact gebruik ik 1 fase en de nulgeleider. Hier vloeit op niveau van de woning toch stroom door, waarom gebruiken we deze anders? Deze kring is toch nooit gesloten aangezien deze stopt aan het transfohuisje?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Nulleider

shrekkie0 schreef: vr 29 nov 2013, 14:18
Deze kring is toch nooit gesloten aangezien deze stopt aan het transfohuisje?
De kring is toch gesloten via de trafowikkeling? Ik snap je probleem niet.

Verder is je tekening niet helemaal correct. Aan de HS-zijde staan de trafowikkelingen altijd in ster. De middenspanning is wel correct getekend, die wikkelingen staan altijd in driehoek.

Berichten: 5

Re: Nulleider

Natuurlijk, nu zie ik het ook. Komt ervan als je monofasig blijft denken...

Ik pas de tekening aan en post ze hier zodat anderen er ook wat aan hebben.

Als ik de trafowikkelingen respectievelijk ster 1,driehoek 1, driehoek 2, driehoek 3 en ster 2 noem, waar moet ik dan wat aanpassen? Dus op een bepaald niveau wordt een trafo in driehoek geïnduceerd door een trafo in ster. Waar gebeurt dit?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Nulleider

Driehoek 1 moet een ster worden.

Berichten: 5

Re: Nulleider

Elektriciteit van centrale tot woning.png
Elektriciteit van centrale tot woning.png (33.86 KiB) 1905 keer bekeken


Ik hoop dat ie hiermee correct is en dat anderen er wat aan hebben...

@Klazoo: hartelijk dank voor de hulp

Sorry, KlazoN :)

Reageer