Gut feeling

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Gut feeling

Weet iemand een Nederlands woord voor "gut feeling" ?

http://en.wiktionary.org/wiki/gut_feeling

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Gut feeling

Don't think too hard about the answers to a personality test; just go with your gut feeling.

Susan had a gut feeling she was being followed, so she hurried to her car.


Als je deze twee zinnen ziet, kun je concluderen dat er niet echt één woord, of beter gezegd betekenis, voor bestaat. Ik denk dat je het woord in deze zinnen als volgt kunt vertalen:

"Denk niet te hard na over de antwoorden op een persoonlijkheidstest; vul 'm gewoon in op gevoel."

(gut feeling kun je hier dus vertalen als je gevoel en je kunt ook zeggen dat je er vooral niet te veel bij moet nadenken)

"Susan voelde zich niet lekker dat ze gevolgd werd, dus haastte ze zich naar haar auto."

(gut feeling kun je hier dus vertalen als je naar/niet lekker/niet op je gemak voelen of in dit geval dat je bedreigd voelt)
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Gut feeling

buikgevoel
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Gut feeling

Gewoon: intuïtie

Met de gegeven vertaling van de tweede zin ben ik het niet eens. Gut feeling heeft geen connotatie vervelend te zijn; het vervelende gevoel kan in dit voorbeeld worden afgeleid uit de rest van de zin, maar ligt niet besloten in het woord gut.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Re: Gut feeling

Het lijkt erop dat "buikgevoel" in de bedoelde betekenis gebruikt wordt, het woord komt - zoals ik net zie - hier en daar op internet voor. Maar ik kende het woord zelf niet, dus ik weet niet of het wel een algemeen geaccepteerd woord is.

Intuïtie mist het lichamelijke van gut feeling.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Gut feeling

fingerspitzengefühl is een woord dat ik daarvoor gebruik? Maar buikgevoel is zeker veel algemener geaccepteerd.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Gut feeling

Ik heb fingerspitzengefühl altijd met techniek geassociëerd, als iets waarvoor ervaring (en/of fijne motoriek of precies gedachtenwerk) nodig is.

Ik zou ook eerder voor buikgevoel gaan als vertaling van gut feeling.

Re: Gut feeling

king nero schreef: zo 01 dec 2013, 09:36
Ik heb fingerspitzengefühl altijd met techniek geassociëerd, als iets waarvoor ervaring (en/of fijne motoriek of precies gedachtenwerk) nodig is.

Ik zou ook eerder voor buikgevoel gaan als vertaling van gut feeling.
Dat heb ik ook. Fingerspitzengefühl doet mij denken aan meesterschap op een bepaald vakgebied, waarbij men op zeker moment eenvoudig weet en voelt hoe zaken moeten worden aangepakt. In de betekenis waarin ik het woord nodig heb gaat het om belangrijke keuzemomenten in het leven, al met al lijkt mij dan "buikgevoel" het meest van toepassing.

Dank voor alle reacties.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Gut feeling

Buikgevoel is een vernederlandste vorm van gut feeling. Het is eigenlijk geen echt woord, al kan het dat natuurlijk best worden. Als intuïtie niet lijkt te passen bij de toepassing die je voor ogen hebt, zou je je ook kunnen afvragen of de simpele term gevoel niet volstaat. "Op je gevoel afgaan" is immers een heel normale uitdrukking, terwijl je je kunt afvragen of er bij die belangrijke keuzemomenten echt een gevoel in de buik was dat leidend was.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Re: Gut feeling

Marko schreef: zo 01 dec 2013, 11:14
Buikgevoel is een vernederlandste vorm van gut feeling. Het is eigenlijk geen echt woord, al kan het dat natuurlijk best worden. Als intuïtie niet lijkt te passen bij de toepassing die je voor ogen hebt, zou je je ook kunnen afvragen of de simpele term gevoel niet volstaat. "Op je gevoel afgaan" is immers een heel normale uitdrukking, terwijl je je kunt afvragen of er bij die belangrijke keuzemomenten echt een gevoel in de buik was dat leidend was.


Ik ben inderdaad niet erg blij met "buikgevoel" en wel precies om reden dat het mij te veel aan buikpijn en aanverwante zaken doet denken. "Op je gevoel afgaan" is het overwegen waard, maar liefst had ik één woord.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Gut feeling

Ik zou zeggen "instinctief" of "intuïtie", afhankelijk van de context.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Gut feeling

Bartjes schreef: zo 01 dec 2013, 11:34
"Op je gevoel afgaan" is het overwegen waard, maar liefst had ik één woord.
Ik bedoelde dat je overal waar je buikgevoel zou zetten, ook gewoon gevoel kunt gebruiken. Vergelijk de volgende zinnen (met nog enkele alternatieven)

"De keuze voor X kwam voort uit een bepaald buikgevoel"

"De keuze voor X kwam voort uit een bepaald gevoel"

"De keuze voor X was een kwestie van gevoel"

"De keuze voor X was voornamelijk gebaseerd op intuïtie"

"Intuïtief voelde ik aan dat de keuze voor X de juiste zou zijn"
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Re: Gut feeling

Marko schreef: zo 01 dec 2013, 12:21
"Intuïtief voelde ik aan dat de keuze voor X de juiste zou zijn"


Die zin geeft precies aan wat ik bedoel. Wellicht bestaat er in het Nederlands geen kernachtiger uitdrukking die dat samenvat?
Rhiannon schreef: zo 01 dec 2013, 11:51
Ik zou zeggen "instinctief" of "intuïtie", afhankelijk van de context.


Ook "instinctief" is interessant...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Gut feeling

In plaats van buikgevoel spreekt men vaak van onderbuikgevoel. Mogelijk dat je dit woord al eens ergens bent tegengekomen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Re: Gut feeling

mathfreak schreef: zo 01 dec 2013, 13:11
In plaats van buikgevoel spreekt men vaak van onderbuikgevoel. Mogelijk dat je dit woord al eens ergens bent tegengekomen.


Dat wordt mij sinds de Zwarte Piet discussie regelmatig verweten. :evil: Dat is dus niet helemaal wat ik bedoel...

Reageer