[scheikunde] Massaprocent

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Massaprocent

Als je neemt 4,00 gram van het poeder ascorbinezuur, opgelost in 100,00mL gedesioniseerd water, en hiervan 10mL titreert met een 0.100 molaire NaOH-oplossing (fenolftaleïne als indicator)

Vervolgens verdun je 10,00mL van de oplossing tot 100,0mL en titreert hievan 10mL met een 0.100 molaire trijodide-oplossing (indicator: 15druppels zetmeel).

Hoe kan je dan het massaprocent ascorbinezuur in het poeder bepalen?

En hoe kan je de fout berekenen op de verkregen concentraties?

Dankjewel om te lezen!

Berichten: 493

Re: Massaprocent

-Heb je al een reactievergelijking van deze titratie kunnen opstellen.

-Heb je van het gebruikte glaswerk kunnen achterhalen hoe nauwkeurig deze zijn, mbt aflezen.

Re: Massaprocent

De maatkolf waarin het poeder gemengd wordt met het gedesioniseerd water heeft een nauwkeurigheid van 0,10mL.

De nauwkeurigheid van de volumetrische pipet waarmee men de 10,00mL van het mengsel van het poeder en het gedesioniseerd water opzuigt, is 0,02mL.

De nauwkeurigheid van de 0,100 molaire NaOH oplossing is 0,002 molair.

De buret met de vloeistof waarmee men titreert heeft een nauwkeurigheid van 0,05 mL.

Van de reactievergelijking heb ik helaas geen idee. Eén van de twee is geloof ik C6H8O6 + I3- => C6H6O6 + 3 I- + 2H maar ik weet niet of dit goed is, en wat de andere moet zijn.

Dankuwel om te helpen!!

Berichten: 493

Re: Massaprocent

-Je titreert met NaOH, dan lijkt het mij dat het element 'I' niet in je reactievergelijking voorkomt.

Ofwel denk je dat je met een redox reactie te maken hebt of met een zuur base reactie.

-Je hebt van je glaswerk de fouten gevonden. Dit zijn de absolute fouten.

Als het goed is staat in je leerboek, ook in die van natuurkunde, beschreven hoe je hiermee moet rekenen.

Welke regels gelden er bij vermenigvuldigen/delen en welke bij optellen / aftrekken.

Re: Massaprocent

Ik heb het gevonden geloof ik :) bedankt voor de hulp!!

Reageer