Monitor + Computer + Magneet

Moderator: physicalattraction

Reageer

Monitor + Computer + Magneet

Hoi,

Ik ben net nieuw hier.

Ik heb gister dit accound aangemaakt.

Ik heb een vraag,

Ik heb vaak verhalen gehoord op computer en hardware en software forums,

dat als je een magneet bij een monitor houd.

Dat dan je monitor echt kapot kan gaan.

Er zijn verhalen dat er echt een vlek op je LCD, LED, monitor komt.

Meestal gaat de vlek vanzelf weer weg na een aantal uren.

Het komt ook voor dat de vlek op de monitor echt blijvend is en zo je monitor

beschadigd.

Er staan echt een hele boel filmpjes op youtube waar ze dit in het echt uittesten.

Vooral een subwoofer kan echt heel veel effect op een computer hebben en monitor.

Denk maar aan je harde schijf.

Is hier iemand die dit al eens is overkomen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Monitor + Computer + Magneet

Ik heb wel eens een zaklamp die je moet schudden voor energieopwekking, waar een hele sterke magneet in zat, naast mijn televisie gezet (oude beeldbuis) die aanstond. De kleuren waren in die hoek inderdaad totaal verstoord. Na de zaklamp weg te halen, duurde het een tijdje, maar daarna werkte de TV weer prima.

Heeft je vraag trouwens nog een wetenschappelijke achtergrond?

Re: Monitor + Computer + Magneet

Ja ik vraag me dan af hoe het kan dat de magneet de oppervlak van de monitor kan beschadigen.

Je kan dit terug zien aan het beeld wat de monitor daarna geeft.

Berichten: 77

Re: Monitor + Computer + Magneet

Misschien wat laat.

In een kleuren-TV en monitor, tenminste de oudere modellen, zit een beeldbuis met daarin een schaduwmasker om ervoor te zorgen dat de elektronenstralen (3 in totaal) op de de juiste fosforpixel terecht komen. Dit masker is vervaardigd uit blik en kan dus magnetisch worden. Om dit te vermijden zit er een de-magnetiseringsspoel rond de beeldbuis die bij het aanzetten van het toestel elk remanent magnetisme hierin wist.

Dit is het “bwooeng” geluid dat je soms hoort bij het aanzetten.

Met een magneet in de nabijheid van de beeldbuis veroorzaak je precies een (plaatselijke) magnetisering van dit masker. Dit veld doet dan de electronenstraal verkeerd afbuigen met plaatselijke kleurvervormingen tot gevolg.

Dat dit de monitor kan beschadigen is mijns inziens onzin. Als de kleurvervorming niet verdwijnt na uitschakelen betekent dit waarschijnlijk dat de de-magnetisering niet meer naar behoren werkt.

In het Engels heet dit trouwens degaussing: http://en.wikipedia.org/wiki/Degaussing

Berichten: 12.262

Re: Monitor + Computer + Magneet

Laat, maar wellicht toch van belang voor iemand die komt zoeken:

Permanente beschadiging is mogelijk met zeer sterke magneten. Magnetisering van het schaduwmasker wordt door de 'degauss' functie na enige tijd ongedaan gemaakt, maar het is mogelijk het masker mechanisch de vervormen en dat komt niet meer goed.

Zeker met sterke Nedoymium magneten moet je daarom oppassen.
Victory through technology

Reageer