Statistische analyse persoonlijkheidstest

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Statistische analyse persoonlijkheidstest

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post op dit forum, en hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Momenteel werk ik aan een soort 'persoonlijkheidstest' voo mijn stage. Simpel gezegd moet ik voor hun een het soort gebruikers van hun producten indelen in verschillende types. Hiervoor gebruik ik twee schalen van de 'Big Five' (extraversie en consciëntieusheid, met een 5 punts antwoordschaal) en nog een paar vragen met een ratioschaal (aantal Facebook vrienden, etc.).

De vragenlijst zelf is klaar voor de prestest, maar nu komt het probleem. Op wat voor manier kan ik, na dat de data van de pretest binnen is, vast stellen wie er binnen welk typegebruiker valt? Bijvoorbeeld: bij welke score op de consciëntieusheid schaal kan ik vaststellen of iemand een type x gebruiker is?

Hoewel ik wel de nodige statistiek gehad heb op mijn opleiding, is dit al lang geleden en niet mijn sterkste kant. Bovendien hecht mijn stage weing waarde aan een heel 'wetenschappelijk' onderzoek: het gaat echt om een globale indeling. is er iemand die mij verder kan helpen?? Alvast bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Statistische analyse persoonlijkheidstest

Kan je iets meer over het onderzoek vertellen? Heeft het stagebedrijf al voor ogen welke groepen gebruikers eruit moeten komen? Hoe ben je tot de selectie van de vragen voor je vragenlijst gekomen?

Berichten: 3

Re: Statistische analyse persoonlijkheidstest

Bedankt voor je reactie! In verband met mijn stageplaats mag ik helaas niet te veel informatie vrijgeven. Beetje lastig dus, maar ik zal proberen wat meer toelichting te geven. De items uit de vragenlijst zijn overgenomen it eerder onderzoek (hoge cronbach's alfa, dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken). Mijn stagebedrijf heeft gemerkt dat ze grofweg drie soorten klanten hebben, en mijn taak is dus om dit (globaal) te ondersteunen. Eigenlijk moet ik dus, met de inforamtie uit de pretest, vast kunnen stellen met welke score op schaal '1' en '2' een respondent valt onder een 'type x' of 'type y' etc. Is het zo wat duidelijker? Laat maar weten of je meer info nodig hebt!

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Statistische analyse persoonlijkheidstest

Dus zij hebben reeds een indeling van mensen in 3 groepen, maar jij moet het nu zeg maar hard maken met data, als ik het goed begrijp. En de kenmerken die zijn verzameld, zijn de dingen waarvan het bedrijf denkt dat ze de groepen klanten onderscheiden?

Berichten: 3

Re: Statistische analyse persoonlijkheidstest

Helemaal correct! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Statistische analyse persoonlijkheidstest

Je zal het denk ik in de richting van discriminant analysis of andere predictie modellen moeten zoeken.

Reageer