Simpele statistiek vraag?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Simpele statistiek vraag?

Ik heb de volgende vraag waar ik niet uit kom. Wellicht kan iemand mij dit uitleggen zodat ik het weer kan toepassen bij andere opgaven.

De verzekeringsmaatschappij ziet dat in de hele populatie van huizenbezitters de verwachte brandschade μ = 250 is, en dat de standaardafwijking €300 is. Wat zijn de verwachting en de standaardafwijking van de totale schade bij slechts 12 polissen? (De schade op verschillende polissen is onafhankelijk.) Wat zijn de verwachting en de standaardafwijking van de gemiddelde schade voor 12 polissen?

Met vriendelijke groet,

Peter

Berichten: 546

Re: Simpele statistiek vraag?

Ik heb geen idee wat een 'polis' betekent..

Betekent dit nou dat je dus 12 stochasten hebt met ieder zo'n verdeling die jij beschrijft?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Simpele statistiek vraag?

statistiek_peter schreef: wo 11 dec 2013, 11:45
Ik heb de volgende vraag waar ik niet uit kom. Wellicht kan iemand mij dit uitleggen zodat ik het weer kan toepassen bij andere opgaven.

De verzekeringsmaatschappij ziet dat in de hele populatie van huizenbezitters de verwachte brandschade μ = 250 is, en dat de standaardafwijking €300 is. Wat zijn de verwachting en de standaardafwijking van de totale schade bij slechts 12 polissen? (De schade op verschillende polissen is onafhankelijk.) Wat zijn de verwachting en de standaardafwijking van de gemiddelde schade voor 12 polissen?

Met vriendelijke groet,

Peter
Eigenlijk zijn er niet genoeg gegevens want hoe is het verdeeld?

Ik zal maar even aannemen dat jet normaal verdeeld is en dat met de standaard afwijking de bijbehorende standaarddeviatie wordt bedoeld.

Je kunt de verwachtingen in dit geval gewoon optellen die wordt dus 12*250.

Voor de standaard afwijkingen geldt dat niet, daarvan moeten de kwadraten (de variaties) er van worden opgeteld en daarna de wortel getrokken.

Dat wordt dus de wortel uit: 12*300*300.

PS.

Is die 300 wel goed, ze komt me zo groot voor in relatie van de verwachting 250.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Reageer