Vallende lift

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 93

Vallende lift

Ik ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen met de volgende kwestie:

Je staat in een lift die losschiet en met hoge snelheid naar beneden valt. Indien je nu vlak voordat de lift de grond raakt eruit springt, overleef je de val dan doordat je snelheid plots veel lager wordt dan die van de lift, of knal je alsnog met enorme snelheid tegen de grond aan ?

Berichten: 176

Re: Vallende lift

dit hoort eigenlijk niet onder moderne natuurkunde. denk dat de mods het wel ff op de juiste plaats kunnen zetten
Je staat in een lift die losschiet en met hoge snelheid naar beneden valt. Indien je nu vlak voordat de lift de grond raakt eruit springt, overleef je de val dan doordat je snelheid plots veel lager wordt dan die van de lift, of knal je alsnog met enorme snelheid tegen de grond aan ?
dit hebben ze bij myth busters ( een programma op discovery channel)ook al eens onderzocht. hieruit bleek dat de snelheidsverandering in je val door het springen maar minimaal is. dus door te springen val je ietsje zachter maar wel zeker hard genoeg om het niet te overleven.

het is wel mogelijk om levend uit een vallende lift te komen. dit is wel een keer bij een vrouw gebeurt.(weet niet precies waar en wanneer kwam ook al uit myth busters) de vallende lift duwt de lucht naar beneden zodat er onder de lift een hogere luchtdruk heerst en dus gaat de liftschacht als een luchtkussen fungeren dat de lift afremd.

met vriendelijke groet

gijs brouwers

Berichten: 71

Re: Vallende lift

Waarom is deze snelheidsvermindering maar minimaal? Omdat je de lift gewoon nog wat sneller omlaag duwt, zodat de energie daar in gaat zitten?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Vallende lift

Nee, omdat de snelheid van de lift naar beneden door het gewicht van de lift vele malen groter is dan de snelheid waarmee jij springt. Een druppel op de gloeiende plaat dus.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 375

Re: Vallende lift

Waarom is deze snelheidsvermindering maar minimaal? Omdat je de lift gewoon nog wat sneller omlaag duwt, zodat de energie daar in gaat zitten?
eigelijk maakt het niet uit op welk moment je naar boven springt, als we veronderstellen dat er geen wrijving is en je dus even snel valt als de lift, of je nu vlak voor je de grond raakt springt of je springt eerst en dan val je nog 5 seconden lang

Berichten: 71

Re: Vallende lift

nee het is idd een gloeiende druppel. Een hoogspringer bereikt een verticale snelheid van 5 meter per seconde. vergeleken met de lift is die vele malen kleiner. Al zei men gevoel dat de snelheid bij springen veel hoger zou zijn.

Berichten: 375

Re: Vallende lift

nee het is idd een gloeiende druppel. Een hoogspringer bereikt een verticale snelheid van 5 meter per seconde. vergeleken met de lift is die vele malen kleiner. Al zei men gevoel dat de snelheid bij springen veel hoger zou zijn.
dus dat komt overeen met dat de lift een halve seconde minder lang zou vallen, stel je lift valt van 50 m hoogte, dan ben je 3.19s onderweg, en is je eindsnelheid 31.32m/s(=112km/u :roll: ) als je omhoog springt tegen 5m/s dan val je nog "maar" tegen 94.76 km/u :P

Berichten: 17

Re: Vallende lift

De beste manier zou zijn(volgens een artikkel uit Jongens en Wetenschap); gewoon gehurkt met je hoofd tussen je knieën, en je armen op je hoofd terwijl je nog op je voeten staat. Op die manier word de Druk op je ruggengraat omgeleid tijdens de klap, en ben je beschermt je hoofd tegen eventuel brokstukken en heb je veel hogere overlevingskansen als die 'Springmethode', daarbij valt nog te denken; op welk momment moetje springen?, je zit in een gesloten cabine en het moment van de sprong moet zeer accuraat gekozen worden en met enorme kracht vooraleer het ook maar iet uithaald.

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Vallende lift

Laurentius schreef:Ik ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen met de volgende kwestie:

Je staat in een lift die losschiet en met hoge snelheid naar beneden valt. Indien je nu vlak voordat de lift de grond raakt eruit springt, overleef je de val dan doordat je snelheid plots veel lager wordt dan die van de lift, of knal je alsnog met enorme snelheid tegen de grond aan ?
Hmm... hebben de mensen die hier boven mij postten het niet over als je in de lift zelf omhoog springt? Of was dat ook de bedoeling? In dat geval: mijn excuses!

Ik weet niet hoe je uit een vallende lift springt, maar even aangenomen dat je het doet.

Ik denk dat je meer kans gaat hebben om de val te overleven, omdat er een deel van de energie wordt om gezet naar de sprong, dus dat er minder energie in de val zit. Maar langs de andere kant, je bent wel al heel dicht bij de grond, dus hoeveel energie kan er nog verloren gaan?
Alles is relatief...

Berichten: 375

Re: Vallende lift

Studentje schreef:
Laurentius schreef:Ik ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen met de volgende kwestie:

Je staat in een lift die losschiet en met hoge snelheid naar beneden valt. Indien je nu vlak voordat de lift de grond raakt eruit springt, overleef je de val dan doordat je snelheid plots veel lager wordt dan die van de lift, of knal je alsnog met enorme snelheid tegen de grond aan ?
Hmm... hebben de mensen die hier boven mij postten het niet over als je in de lift zelf omhoog springt? Of was dat ook de bedoeling? In dat geval: mijn excuses!

Ik weet niet hoe je uit een vallende lift springt, maar even aangenomen dat je het doet.

Ik denk dat je meer kans gaat hebben om de val te overleven, omdat er een deel van de energie wordt om gezet naar de sprong, dus dat er minder energie in de val zit. Maar langs de andere kant, je bent wel al heel dicht bij de grond, dus hoeveel energie kan er nog verloren gaan?
het maakt niets uit of je nu in de lift omhoog springt of er uit springt, als je eruit springt ga je nog een deel van je snelheid in een horizontale component steken, dus is het slechter

als je van heel hoog uit de lift springt heb je meer luchtweerstand dan de lift en val je waarschijnlijkst het traagst(en waarschijnlijk de pijnlijkste dood :roll: )

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Vallende lift

Waarom is het slechter als je het in een horizontale component steekt? Ik dacht dat het beter was omdat je dan energie verliest :roll:
Alles is relatief...

Berichten: 375

Re: Vallende lift

Waarom is het slechter als je het in een horizontale component steekt? Ik dacht dat het beter was omdat je dan energie verliest     :roll:
kijk als je het heel extreem neemt en de lift gaat tegen 100 km:h naar beneden, vlak voordat hij de grond raakt, en jij springt met een omhoog(tov de lift) juist op het moment dat de lift de grond raakt, dan heffebn die snelheden elkaar (gedeeltelijk) op

als je nu opzij springt met een horizontale snelheid dan heft die snelheid de snelheid die je had door de val niet op, en kom je dus harder neer

Berichten: 71

Re: Vallende lift

@Wannes:
als je van heel hoog uit de lift springt heb je meer luchtweerstand dan de lift
Dat lijkt me sterk!

En ik vraag me nog wel af of je in de lift de krachten die op je inwerken op 0 mag stellen? Lijkt me haast wel. Dus wat dat betreft zou mijns inziens op het laatste moment beter uit de lift kunnen springen vanwege het beetje weerstand wat je nog ondervindt. Al val je iets minder te pletter dan dat je anders zou doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Vallende lift

Vergelijk het met een auto. Je zit naast een zelfmoordchauffeur die zich tegen 200 km/uur in rechte lijn richting een betonnen blok begeeft. Je krijgt kans om net vóór de impact uit de wagen te springen ('t is een cabrio, dat gaat gemakkelijker... :wink: ). Je snelheid zal dan volgens mij toch nog steeds hoog genoeg zijn om je tot moes te pletter te laten slaan tegen die betonblok.

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Vallende lift

Dus dan heeft het zoiets van: een lichaam dat in beweging is, wil in beweging blijven?
Alles is relatief...

Reageer