[overig] Welke manieren zijn er om snel woorden en zinnen uit je hoofd te leren?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Welke manieren zijn er om snel woorden en zinnen uit je hoofd te leren?

Hallo iedereen!

Zoals de titel al zegt±Welke manieren zijn er om snel woorden en zinnen uit je hoofd te leren?

Ik heb zelf iets gehoord van WRTS of Woordjes leren.nl. Heeft iemand ervaring met deze overhorings site? ik hoop dat ze me goed kunnen helpen want ik heb niet iemand dicht bij die mijn kan overhoren...

Heeft iemand nog ervaring met het opschrijven van het woord aan de ene kant. Met de betekenis aan de andere kant. Is dat een slimme manier?

Of proberen woorden zo veel mogelijk te gebruiken als je ze weet. Is dat is toch ook een goede manier?

Zijn er nog andere manieren van woorden en of zinnen uit je hoofd te leren?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Met vriendelijke groet,

Djohn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Welke manieren zijn er om snel woorden en zinnen uit je hoofd te leren?

Ook dit is weer héél persoonlijk. Hoe ik het vroeger deed:

Ik begin met die lijst hardop in een rustig tempo aan mezelf voor te lezen, elk woord twee keer.

Dan ga ik die mezelf hardop dicterend overschrijven.

Daarna ga ik eerst wat anders doen.

Dan maak ik een overhoormatrijsje dat bij mijn boek past. In een boek zullen die lijsten meestal dezelfde lay-out en lettertype/regelafstand gebruiken, dan pak je dus een gekleurd papier dat je zó bijknipt dat je op één regel wel de ene helft maar niet de andere kunt zien:
overhoormatrijs.png
overhoormatrijs.png (4 KiB) 1161 keer bekeken
Ik schuif die matrijs over die kolom en kijk woord voor woord of ik de vertaling nog weet.

nou weet ik niet meer wat "to eat" betekende :oops: . op een kladje naast mijn boek schrijf ik "to eat - eten ".

Heb ik de lijst afgewerkt dan heb ik een lijstje met woorden die er na de eerste keer nog niet in zaten.

Dan ga ik weer wat anders doen.

dan ga ik die lijst die ik niet van de eerste keer kende met zo'n zelfde soort matrijs "overhoren". Ik schrijf wéér op wat er nog steeds niet in zit. Net zo lang herhalen tot alles bekend is.

En dan voor een toets pak ik mijn matrijs met alle woordenlijstjes die ik voor de toets moet kennen en behandel die als boven.

.............. en dat was in de tijd dat computers nog gymzaalvullende apparaten waren waar scholen via timesharing en teletypeconsoles toegang konden krijgen :P

Veel van mijn leerlingen gebruiken thuis wrts of teach2000 of zoiets. Afhankelijk van je methode kun je soms zelfs direct de woordenlijstjes oproepen. En dan net zo lang rondgaan in dat woordenlijstje totdat je alles kent.

Tenzij je een ook voor jezelf onleesbaar handschrift hebt is de heersende idee dat de activiteit schrijven ervoor zorgt dat het beter blijft hangen dan typen. Anderzijds krijgen sommigen door zo'n computer die je vertelt dat je woordje x nog niet kent de noodzakelijke dwang om door te gaan totdat ze het kennen.

Wat voor jou beter werkt, of om het zomaar te zeggen de beste opbrengst geeft naar rato van geïnvesteerde tijd? Alleen maar uit te vinden door te doen.........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: Welke manieren zijn er om snel woorden en zinnen uit je hoofd te leren?

Dank u wel! Echt heel fijn. ik zou even gaan kijken wat voor mij helpt.

Zijn er nog andere mogelijk heden die snel en effectief kunnen werken? Zouden andere met hun ervaringen mij ook kunnen vertellen hoe ze dat deden?

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Welke manieren zijn er om snel woorden en zinnen uit je hoofd te leren?

Ik gebruik momenteel Wrts. Erg handig programma. Toch was Teach2000 net iets fijner om mee te werken, aangezien je daar in 1 overhoring beide kanten tegelijk kon testen (bijv. Engels → NL en NL → Engels). Maar een echt voordeel van Wrts is dat je het overal kunt openen en gebruiken.

Wat Jan zegt is ook zeker handig, met een papiertje 1 kant afdekken. Maar maak je vooral niet druk op welke manier 'het beste' zou zijn. Lees de woorden en de bijbehorende vertalingen een paar keer door en ga er dan mee oefenen (eventueel met bovenstaande methodes). Als je je druk gaat maken komt het leren er vaak niet meer van. Succes ;)
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: Welke manieren zijn er om snel woorden en zinnen uit je hoofd te leren?

oh.. Bedankt! :) Volgens mij is het ook slim als je woordjes wilt leren niet meer dan 10 tot maximaal 15 per lijst gaat leren toch? Anders kun je aan de gang blijven volgens mij... zeker als je een korte concentratie hebt is zo grote woordenlijst bestlastig. Volgens mij moet je ook steekwoorden opschrijven niet totale zinnen dat komt er toch bijna niet in als je voor 10 woorden 100 zinnen moet leren gaat denk ik best lastig...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Welke manieren zijn er om snel woorden en zinnen uit je hoofd te leren?

Djohn schreef: za 14 dec 2013, 17:18
Volgens mij moet je ook steekwoorden opschrijven niet totale zinnen dat komt er toch bijna niet in als je voor 10 woorden 100 zinnen moet leren gaat denk ik best lastig...
Ik denk dat de meeste van die zinnen die je moet leren zogenoemd "idioom" zijn. Dat betekent zoiets als "hoe zegt een Engelsman dat eigenlijk?". En dan moet je toch echt die zin als geheel leren. Want anders ga je steenkolenengels spreken, woordelijk vertalen net als die vertaalmachines.

Zoals uit de Dunglish-toptien: "make that the cat wise" :lol:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Welke manieren zijn er om snel woorden en zinnen uit je hoofd te leren?

Djohn schreef: za 14 dec 2013, 17:18
Volgens mij is het ook slim als je woordjes wilt leren niet meer dan 10 tot maximaal 15 per lijst gaat leren toch? Anders kun je aan de gang blijven volgens mij... zeker als je een korte concentratie hebt is zo grote woordenlijst bestlastig.


Dit is zeker waar. Als ik woordjes leer, leer ik ook meestal in groepjes van 10 tot 15 woorden. Op Wrts heb je een functie dat je kunt toetsen tot je alle woorden goed hebt beantwoord en dat is ook altijd wel handig!
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: Welke manieren zijn er om snel woorden en zinnen uit je hoofd te leren?

Jan van de Velde schreef: za 14 dec 2013, 18:00
Ik denk dat de meeste van die zinnen die je moet leren zogenoemd "idioom" zijn. Dat betekent zoiets als "hoe zegt een Engelsman dat eigenlijk?". En dan moet je toch echt die zin als geheel leren. Want anders ga je steenkolenengels spreken, woordelijk vertalen net als die vertaalmachines.


Oh.. Idioom is dat dus en kan niet altijd. Dank u wel!

Steek woorden en idioom moet ik nog wel wat beter beheersen moet meestal met alles juist het verkorten dan verlengen! ik maak het veelste lang dus daar in moet in inderdaad werken anders leer ik die zinnen nog verkeerd in mijn hoofd of zelfs helemaal niet!

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: Welke manieren zijn er om snel woorden en zinnen uit je hoofd te leren?

Jeronimo schreef: za 14 dec 2013, 18:23
Dit is zeker waar. Als ik woordjes leer, leer ik ook meestal in groepjes van 10 tot 15 woorden. Op Wrts heb je een functie dat je kunt toetsen tot je alle woorden goed hebt beantwoord en dat is ook altijd wel handig!
dat is zekerhandig alleen totale lange zinnen oefenen is uit ervaring verschikkelijk om die herhaal functie aan te zetten... zet 1 woord anders en dan hang je weer opnieuw... om gefrustreerd van te woorden. Vandaar inderdaad verkorten Idioom maken en steekwoorden plaatsen.

heb een voorbeeld denk ik ik hoop dat ik het nu goed zet

Betekenis marktbenadering.

De winkelier kan wel kiezen tussen wel of niet segmenteren door wel dat te doen kan de winkelier een duidelijk beeld krijgen van de markt op die manier is hij in staat groepen consumenten op ongeveer dezelfde voorkeuren. hij gaat er dan van uit dat deze consumenten op ongeveer dezelfde manier reageren op zijn retailingmix]Hij kan ook besluiten om bewust niet te segmenteren en de totale markt als geheel tezien hij maakt dan geen onderscheid tussen de verschillende consumenten binnen de markrting noemt men het maken van deze keuzes marktbenadering of markt bewerking

Dit was de uitleg die ik ervoor eerst moest leren.... dit zou nooit lukken zo lang.... maar als je vanuit het boek moet schrijven is dit eigenlijks dus een zogenoemde schrijf schets als ik het goed begrijp. eerst volledige betekennis en daarna zo goed mogelijk te verkorten ik denk deze:

Marktbenadering: De manier dat de winkelier de markt wil benaderen namelijk, (niet) segmenteren om te kijken of het (niet) werkt bij de doelgroep(en)

Zo... op die manier zou wel lukken... denk ik. er staat veel woorden en uitleg en voorbeelden in..... dat werkt zowel positief als negatief... voor woorden leren negatief.

heb ik de tips en advies goed begrepen???

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Welke manieren zijn er om snel woorden en zinnen uit je hoofd te leren?

Misverstand, ik dacht dat je met "woorden en zinnen leren" bedoelde leren voor Engels.

Wat jij bedoelt met je uitleg rond dat segmenteren is begrippen leren? Wat je dan inderdaad gaat doen met lappen tekst is die vakwoorden (segment, segmenteren, marktbenadering) eruithalen en opschrijven wat we onder die woorden verstaan. Daarmee maak je een begrippenlijst die bij dat vak hoort. Met een beetje geluk heeft je leerboek die begrippenlijstjes overigens kant en klaar in het boek staan. Al die begrippen bij elkaar vormen samen een soort woordenboek voor het vak.

Als je eigen boek daarin niet zo helder zou zijn is google ook een goeie:

google marktsegment en je vindt bijvoorbeeld

http://nl.wikipedia.org/wiki/Marktsegment
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: Welke manieren zijn er om snel woorden en zinnen uit je hoofd te leren?

Dat kan gebeuren. ;)

dat bedoel ik inderdaad ik moet begrippen leren. Heel veel. 280 pagina's. Gelukkig met heel veel plaatjes uitleg en verhalen omheen gewikkeld. De woorden die ik moet weten zijn vetgedrukt of in een andere kleur gezet.

Het is goed kijken en niet meteen overnemen...

Nou heb wel achterin een index waar ik de woorden alfabetisch kan vinden op een bepaalde pagina maar helaas niet recht door zee.. Gewoon heel groot en ja dan moet je goed kijken.

bedankt voor de tip!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Welke manieren zijn er om snel woorden en zinnen uit je hoofd te leren?

misschien heb je wat aan online begrippenlijsten, zoals deze

http://www.economisc...begrippen&sub=a

(geen waarde-oordeel, ik ben in deze hoek niet bekend)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: Welke manieren zijn er om snel woorden en zinnen uit je hoofd te leren?

Bedankt voor u moeite dit stel ik echt erg op prijs!

Berichten: 12.262

Re: Welke manieren zijn er om snel woorden en zinnen uit je hoofd te leren?

Djohn schreef: za 14 dec 2013, 19:30
dat is zekerhandig alleen totale lange zinnen oefenen is uit ervaring verschikkelijk om die herhaal functie aan te zetten... zet 1 woord anders en dan hang je weer opnieuw... om gefrustreerd van te woorden. V
Dat is helaas nogal eigen aan software bedoeld om woordjes te leren: die kijken naar letter-voor-letter correcte antwoorden, en accepteren zinnen heel slecht. Zelfs wanneer je zin geheel correct is maar niet zoals voorgebakken in het systeem wordt zoiets fout gerekend en blijf je het herhalen tot je er gek van raakt.

Als het puur om woorden/termen gaat denk ik dat het zelf maken van een lijst met woorden beter is (dat kan op diverse sites). Handig is evt een systeem dat niet extreem 'streng' is en een onderscheid maakt tussen bijna goed (typefout, letter verkeerd etc) en echt helemaal fout.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: Welke manieren zijn er om snel woorden en zinnen uit je hoofd te leren?

Dankjewel voor je tips en advies! :) nu nog even toepassen en dan leren maar!

Reageer