hoe maak ik een ijklijn

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

hoe maak ik een ijklijn

hallo, voor ons profielwerkstuk hebben wij gekozen om bier te gaan brouwen. hardstikke leuk natuurlijk dachten wij. maar nu lopen wij tegen een probleem aan dat onze begeleider wil dat wij een ijklijn gaan gebruiken voor het meten van het alcoholpercentage alleen hebben wij geen idee hoe wij dit moeten doen.

dus onze vraag: hoe moeten wij het alcoholpercentage meten van een oplossing dmv een ijklijn.

MVG sebastiaan en dennis.

Berichten: 142

Re: hoe maak ik een ijklijn

Hoe ga je het alcoholpercentage meten? Gravimetrisch, met een gc, refractometer of op een andere manier? Dat zegt nl. iets over hoe je de ijklijn gaat maken. In alle gevallen zal je bij een verandering van het alcoholpercentage een verandering van je meetsignaal zien.

Berichten: 20

Re: hoe maak ik een ijklijn

Je hebt een systeem waarbij je minimaal één variabele weet en maximaal één niet. Het maken van een ijklijn gaat dan als volgt: je verzamelt metingen of data waarin alle variabelen bekend zijn, Deze metingen laat je testen door het door jou bedachte / gekozen meetsysteem. De waarden die hieruit komen zullen (hoogstwaarschijnlijk) een afwijking vertonen ten opzichte van de de bekende waarden in de data die je al had. Deze afwijkingen zijn een maat voor de kwaliteit van je meetsysteem en als je de afwijkingen kent, kun je een toekomstige waarde beter beoordelen. Het wordt aangeraden om metingen / data te kiezen die in ordegrootte gelijk zijn aan jouw eigen metingen / onbekende data, omdat je op die manier de systeemkwaliteit het beste en het snelste kunt beoordelen.

Voorbeeld: je hebt een bier met onbekend alcoholpercentage, maar je weet (proef bijvoorbeeld eens! :P ) dat het ongeveer tussen de 5 en de 15% moet zijn. Om dat te controleren en een ijklijn te maken, neem je bijvoorbeeld drie biersoorten waarvan je het percentage wél kent zoals witbier met 3,5%, pilsener met 5,5% en tripel met 11,5%. Van deze drie laat je het alcoholpercentage meten door het door jou gekozen systeem. Stel dat daaruit volgt: witbier 4%, pilsener 4,8% en tripel 11,8%. Daarmee kun je dus concluderen dat het door jou gekozen systeem er ongeveer 0,5% naast zit. Als je nu het alcoholpercentage bepaalt van jouw bier, dan kun je hiermee rekening houden.

Let er trouwens op dat niet iedere meetmethode / opstelling geschikt zal zijn voor zelfgemaakt "amateurbier". Mag het bier bijvoorbeeld troebel zijn voor een goede meting? Hoeveel bier ga je meten? Etc... Succes!

Berichten: 2

Re: hoe maak ik een ijklijn

hartstikke bedankt voor de reacties hier gaat het zeker mee lukken, nu mijn laatste vraag welke methode stellen jullie voor om te gebruiken? het moet een methode zijn die we op school kunnen uitvoeren.

Berichten: 772

Re: hoe maak ik een ijklijn

Wellicht de beste methode om het alcoholpercentage te meten (zeker in alcohol) is met gaschromatografie (GC).

Berichten: 20

Re: hoe maak ik een ijklijn

En wellicht moeten wij hier niet alles verklappen ;) Dit kun je namelijk ook onderdeel maken van je profielwerkstuk: wat is de beste methode?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: hoe maak ik een ijklijn

In ieder geval is het er zelf over nadenken en zelf dingen opzoeken - in plaats van hopen dat iemand op een forum het voorzegt - onderdeel van het profielwerkstuk.

Dus: aan de slag. Speur het internet af, bijvoorbeeld websites over bierbrouwen, en zoek informatie over de gebruikte methodes en de wetenschap daarachter. Mocht je daar vragen over hebben, dan zitten hier vast wel mensen die daar dan antwoord op kunnen geven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 391

Re: hoe maak ik een ijklijn

FF zeuren:

Tegenwoordig noemen we dat calibratielijn.

IJken is voorbehouden aan het NMI (voormalige ijkwezen)

Berichten: 20

Re: hoe maak ik een ijklijn

FF verder zeuren, dat is niet helemaal waar.

"IJking is het relateren van een meetmethode aan een wettelijk erkende standaard."

"Kalibreren is het vergelijken van een systeem of apparaat met een standaard om de eigenschappen vast te stellen."

Dus je hebt gelijk: we gaan hier kalibreren (met een K!!!) en niet ijken, maar ijken is niet per definitie voorbehouden aan het NMI. Terug ontopic: zijn jullie er al wat verder mee gekomen, Bas en Dennis?

Reageer