Denken zonder Taal

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 246

Denken zonder Taal

Dag lieve lezers,

ik besef dat dit geen harde wetenschappelijke vraag is, maar toch hoop ik dat ik hier mensen tref die over dit onderwerp willen discussiëren.

Zo af en toe kom ik tijdens het browsen vragen tegen in de trant van: "Hoe denken doof geboren mensen".

Ik snap echter het probleem niet, omdat ikzelf het grootste deel van de tijd zonder taal denk. Pas als ik iets daadwerkelijk wil zeggen dan maak ik de vertaalslag naar het Nederlands of Engels. Alleen als ik aan gesprekken denk dan denk ik direct in taal. Soms lukt deze vertaalslag niet, en dan kan ik niet op een woord komen, terwijl ik wel het begrip of de gedachte in mijn hoofd heb. Maar iedereen kan toch weleens niet op een woord komen?

Bij een snelle rondvraag langs vrienden en familie gaf bijna iedereen aan wel degelijk in taal te denken. Alleen mijn broer begreep wat ik bedoelde met mijn woordeloos denken.

Dus mijn vragen: Is dit nou echt bijzonder? Zijn er forumbezoekers die zich hierin herkennen? Is er onderzoek hiernaar gedaan (al kan ik me niet echt voorstellen kan hoe zo'n onderzoek er dan überhaupt uit moet zien). En natuurlijk het meest belangrijk, als dit een bijzondere eigenschap is, hoe kan ik hier mijn voordeel uit halen? :twisted:
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu

Re: Denken zonder Taal

Denken in geluiden of beelden kan toch ook? Met natuurkundige vraagstukken kan ik meestal niets voordat ik er een plaatje van gemaakt heb...

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Denken zonder Taal

Dit absoluut niet abnormaal en ik herken mezelf hierin.

Bovendien, ik gebruik de twee maar het hangt echter af wat het onderwerp is waarover ik dan aan het redeneren/denken ben.
Bartjes schreef: do 19 dec 2013, 17:37
Denken in geluiden of beelden kan toch ook? Met natuurkundige vraagstukken kan ik meestal niets voordat ik er een plaatje van gemaakt heb...


Op papier dus?

Re: Denken zonder Taal

ColaLollipop schreef: do 19 dec 2013, 17:41
Op papier dus?


Of op het beeldscherm ;) , het gaat er maar om dat ik pas goed over een probleem kan redeneren zodra ik het mij beeldend kan voorstellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Denken zonder Taal

Of op de muur :P

De vraag was eerder om te zien als het meer visueel inging in je hoofd zelf of het noodzakelijk is dat het in "werkelijkheid" op iets stond.

Ik heb alleszins mijn antwoord al ^^

Gebruikersavatar
Berichten: 246

Re: Denken zonder Taal

Ik bedoelde niet in plaatjes of geluid denken, maar eerder in begrippen ofzo. Aan iets abstracts als 'gratis' denken zonder het woord gratis ervoor te gebruiken.

Maar goed, als dit volstrekt normaal is dan rest de vraag, waarom doen mensen zo moeilijk over de vraag hoe doofstomme mensen denken. Die denken dan toch gewoon in begrippen zonder daar een label aan te plaatsen!
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu

Re: Denken zonder Taal

Ik zou niet weten hoe ik aan "gratis" zou moeten denken zonder daar minstens twee (rechts)personen bij voor te stellen waarbij de ene een goed of dienst van de ander krijgt zonder dat daar een geldelijke of andere verrekening voor wordt verwacht. Het begrip gratis zit kennelijk wel ergens in mijn hoofd, want het plaatje of scenario moet ik er zelf bij zoeken, maar ik kan met dat begrip niet verder redeneren voordat ik dat plaatje of scenario heb. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe dat denken zonder woorden of beelden eruit ziet. En ook of dergelijk denken betrouwbare conclusies oplevert.

Wetenschappelijk onderzoek naar manieren van denken is overigens niet helemaal ondenkbaar, want je kan nameten welke hersengebieden op zeker moment actief zijn.

Berichten: 12.262

Re: Denken zonder Taal

Waarom zou iemand die doofstom is uberhaupt moeten denken zonder taal? De aandoening an sich maakt spreken onmogelijk, maar taalgebruik natuurlijk niet, althans in de zin van het geschreven woord.

Overigens begrijp ik wel wat je bedoelt met 'denken in woorden', soms doe ik dat ook (bijna hardop denken maar nog net mn mond houden), maar meestal doe ik dat niet. Voor mij is het iets dat met name voorkomt als ik nadenk over hoe ik iets zal opschrijven, niet bij het oplossen van vraagstukken niet taal-gerelateerd zijn. Ik zou vermoeden dat een doofstom persoon de woorden 'voor zich ziet', zoals sprekenden zich bijv een beeld van een kubus oid vormen.
Victory through technology

Re: Denken zonder Taal

Al met al begrijp ik nog steeds niet hoe dat denken zonder beelden, geluiden of woorden dan door degene die zo denken ervaren wordt...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Denken zonder Taal

Ik denk dat hier veel te veel op een hoop gegooid wordt. 'Denken' is een heel erg ruim begrip.

Als ik denk over economie, dan doe ik dat door te denken aan de spelers. Als ik denk over logica, doe ik dat in woorden. Als ik denk in een schaakspel, doe ik dat visueel. Als ik denk over muziek maken, dan doe ik dat in geluid. Als ik denk over hoe ik iets kook, dan doe ik dat in smaak. Als ik denk over waar ik het pluimpje ga spelen in badminton, dan doe ik dat zonder het te projecteren op één van mijn zintuigen.

Verschillende problemen hebben een andere manier van denken, en worden op een ander zintuig geprojecteerd. Bij sommige problemen zelfs zonder zintuigen, dat heeft iedereen, lijkt mij.

Daarnaast is het nog eens zo dat doven misschien wel geen 'geluid' kennen, ze hebben nagenoeg altijd een taal.

Als je niets kunt voorstellen bij het denken zonder geluid, moet je eens letten op je acties op het moment dat je iets aan het doen bent terwijl je naar iemand anders zijn verhaal aan het luisteren bent.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Denken zonder Taal

@ 317070

Mijn probleem ligt bij het denken in abstracte begrippen, dus zonder dat daar woorden, geluiden, beelden, smaken, etc. aan te pas komen. Ik beweer niet dat een dergelijk zuiver abstract denken onmogelijk is, maar ik zou graag weten hoe dit dan wordt ervaren door de mensen die zo kunnen denken. Al de andere genoemde vormen van denken kan ik mij al wel goed voorstellen.

Berichten: 12.262

Re: Denken zonder Taal

Vermoeddelijk denk je veel abstract, maar sta je daar gewoon niet bij stil. Als het bijvoorbeeld wat koud aanvoelt in huis zul je wellicht de termostaat wat hoger zetten zonder daar ook maar een verbale gedachte voor te gebruiken: je doet het gewoon - sommige mensen zouden zeggen "zonder erbij na te denken".

Feitelijk doe je volgens een dergelijke defintie heel veel "zonder erbij na te denken" terwijl het vaak toch processen zijn die duidelijk intellegentie vereisen, en geen ingebakken motor programs zijn zoals het strikken van je veters.

Neem bijvoorbeeld een relatief complexe taak als autorijden in het dagelijkse verkeer: zelden denk je in woorden na wat je precies moet doen, maar je doet wel wat je moet doen. Gasgeven, schakelen, remmen, objecten ontwijken, zelfs een noodstop maken om een fietser of voetganger te missen doe je zonder er in taal over na te denken. Maar stel dat je opeens in een lastige situatie staat, bijv een gelijkwaardige kruising met verkeer van alle kanten tegenlijk. Op dat moment ga je mogelijk 'in taal' denken om uit te puzzelen wie er nou voorrang heeft, en of het mogelijk verstandig is maar gewoon voorzichtig voorrang te nemen gezien iedereen stilstaat en het op die manier nooit meer van zn plaats komt.
Victory through technology

Re: Denken zonder Taal

@ Benm

Als dat wordt bedoeld ken ik dat inderdaad ook wel. Ik zou dat dan eerder "gebruik maken van onbewuste cognitieve processen" noemen. Bij wetenschappelijke problemen - zoals op dit Wetenschapsforum - krijg ik mijn ideeën geregeld wanneer ik er juist enige tijd niet bewust aan denk. Dat denkwerk gebeurt dan als het ware onder de oppervlakte van mijn bewustzijn. Als de Topic Starter het daarover heeft, dan zijn we eruit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Denken zonder Taal

317070 schreef: vr 20 dec 2013, 18:38
Als je niets kunt voorstellen bij het denken zonder geluid, moet je eens letten op je acties op het moment dat je iets aan het doen bent terwijl je naar iemand anders zijn verhaal aan het luisteren bent.


Het klassieke voorbeeld dus van multitasking: 'praten en breien tegelijk', waar vooral vrouwen goed in schijnen te zijn. allerlei dingen doen waar je je hersens bij moet gebruiken - koken, ondertussen je kind dat is gevallen troosten en kijken of de schaafwond een pleister behoeft of dat een kusje volstaat, de telefoon beantwoorden, de kat naar buiten of naar binnen laten en ga zo maar door.
Contra principia negantem disputari non potest.

Re: Denken zonder Taal

Rhiannon schreef: za 21 dec 2013, 12:46
Het klassieke voorbeeld dus van multitasking: 'praten en breien tegelijk', waar vooral vrouwen goed in schijnen te zijn. allerlei dingen doen waar je je hersens bij moet gebruiken - koken, ondertussen je kind dat is gevallen troosten en kijken of de schaafwond een pleister behoeft of dat een kusje volstaat, de telefoon beantwoorden, de kat naar buiten of naar binnen laten en ga zo maar door.


Dat kan ik absoluut niet. Belangrijk onderscheid: met instrumentele muziek op de achtergrond kan ik wel lezen en nadenken, maar zodra er mensen naast mij een gesprek beginnen gaat het mis. Mogelijk dat 317070 daarop doelt?

Reageer