[scheikunde] Bepalen vitamine C gehalte d.m.v. titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

Bepalen vitamine C gehalte d.m.v. titratie

Ha allemaal,

ik moet morgen een werkplan inleveren voor een proef die wij na de vakantie gaan doen om het gehalte van vitamine C in een aantal zelfgekozen vruchten te bepalen d.m.v. een iodometrische bepaling. In het werkplan moet ik vermelden welke vruchten ik gekozen heb, materiaal en methode en welke chemicaliën ik ga gebruiken en hoeveel.

Ik heb de volgende dingen tot mijn beschikking:

* KI (s)

* KIO3 (s)

* Na2S2O3* 2 H2O(s)

* 2 M zwavelzuuroplossing

* 0,05 M I2(aq; gestabiliseerd)

* Zetmeeloplossing

Mijn gedachtegang:

Ik gooi KI met het vruchtensap in een erlenmeyer, met enkele druppels zetmeel.

Ik heb ergens gelezen dat het zwavelzuur/natriumthiosulfaat er is om de oplossing te stabiliseren? Wat houdt dit precies in?

Vervolgens titreer ik met het kaliumjodaat, totdat de kleur omslaat.

Mijn vraag is echter hoe ik moet bepalen hoeveel ik ongeveer van elke stof nodig heb.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Alvast bedankt!

Philip

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Bepalen vitamine C gehalte d.m.v. titratie

Misschien dat je de theorie er nog even op moet naslaan.

Berichten: 14

Re: Bepalen vitamine C gehalte d.m.v. titratie

Laat ik het iets concreter stellen:

Kan ik aannemen dat de massa van het vruchtensap is gelijk is aan de massa ascorbinezuur en hiermee dus het aantal mol berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: Bepalen vitamine C gehalte d.m.v. titratie

Als dat zo was zou fruit oneetbaar zijn. Ascorbinezuur is ronduit smerig. Het is bovendien een vaste stof bij kamertemperatuur. Vruchtensap is dus zeker geen puur ascorbinezuur.

Wat wel zo is, is dat fruit vitamine C (ascorbinezuur) bevat. Je zou zelf eens kunnen opzoeken hoeveel vitamine C er doorgaans in fruit of in fruitsap zit. Dat is meestal weergegeven in grammen of milligrammen, maar met de molmassa is dat natuurlijk makkelijk om te rekenen.

Belangrijker lijkt het echter, zoals Fuzzwood ook aangeeft, dat je eens goed nadenkt over het principe van de titratie die je gebruikt, de rol van de stoffen daarbij en de reacties die optreden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 14

Re: Bepalen vitamine C gehalte d.m.v. titratie

Bedankt voor jullie hulp, ik was waarschijnlijjk een beetje moe. Ik heb het zuur uiteraard nodig bij de reactie tussen jodine en jodaat om H+ te leveren.

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Bepalen vitamine C gehalte d.m.v. titratie

Ga jij ervanuit dat dit een directe titratie is? Dat hetgeen je op de buret afleest een directe maat is voor de hoeveelheid vitamine C? Ik heb in ieder geval nog geen reactievergelijkingen van je gezien, begin daar eerst eens mee.

Reageer