Polymelkzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Polymelkzuur

Hee,

Voor mijn PWS, heb ik het over bio plastic.

Nou wil ik polymelkzuur gaan maken. Ik heb lang gezocht op internet naar proefjes en dingen die je kan doen ermee. Maar tot nu, heb ik nog geen duidelijkheid hiermee.

Is er iemand die hier verstand van heeft en mij een zetje kan geven in de goeie richting.

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: Polymelkzuur

Wat zou je ermee willen maken/wat voor proefjes zou je willen doen?

Een gemiddelde polymerisatie is natuurlijk goed te doen als je de juiste voorschriften hebt, maar de gemiddelde "proefjes" die ermee worden gedaan zijn metingen voor karakterisatie. Denk aan ketenlengte, massa, smeltpunt, glasovergangen e.d.

De gemaakte polymeren moeten daarna eerst nog verwerkt worden tot een product/vorm voordat je er proefjes mee kunt als sterkte, rekbaarheid e.d. Voor beide dingen hebben je redelijk wat apparatuur nodig wil je er echt wat mee kunnen.

Dat gezegd hebbende; er zijn natuurlijk nog wel mogelijkheden, maar het is helaas verre van simpel om even snel polymelkzuur te maken, er een plastic vormpje van te maken en dan proefjes ermee te doen.

Voor een duwtje in de goede richting; om polymerlkzuur te maken wordt normaal het dimeer van melkzuur (lactide) gebruikt om met tin octoaat als katalysator. Als je dit zou kunnen krijgen zou je na polymerisatie misschien dunne filmpjes kunnen maken via solvent casting, en dan zou je kunnen kijken naar stabiliteit/afbreekbaarheid van de filmpjes van verschillende diktes onder verschillende omstandigheden o.i.d.

Probeer je in ieder geval een beetje in te lezen, en als je dan nog vragen hebt over het hoe en wat, stel ze zeker!

succes

Reageer