eigenfrequentie molecuul / atoom binding

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

eigenfrequentie molecuul / atoom binding

Ik zoek de resonantiefrequentie van CO2 voor verwarming met radiogolven.

Voor Water (H2O) weet ik dat de er met de magnetron gebruik gemaakt word van de resonantiefrequentie van 2,45 Ghz.

Wie kan mij verder helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: eigenfrequentie molecuul / atoom binding

Hier moeten allereerst een puntje op de i...

Allereerst werkt een magnetron niet doordat de straling een resonantiefrequentie van H2O is. De gebruikte frequentie is gekozen om storing op andere banden (in het GHz gebied) te vermijden. Water (en ook suiker, vet en andere bestanddelen van voeding) absorberen weliswaar deze straling, maar doen dit bij allerlei frequenties, en bij allerlei frequenties ook even goed.

(De veelgehoorde uitleg dat watermoleculen roteren bij deze frequentie is dan ook onjuist: de betreffende rotatie-overgangen vinden bij veel hogere frequenties plaats.)

Welnu, omdat er geen sprake is van resonantie, valt er ook niet zo veel te zeggen over wat deze voor CO2 zou moeten zijn. Wat er wel over valt te zeggen is dat CO2 onder standaard omstandigheden een gas is en om die reden een stuk minder energie uit de microgolven zal kunnen absorberen. Het is dan ook de vraag of, en hoeveel je CO2 op deze manier kunt verwarmen.

Of heb je je CO2 in een andere vorm? Superkritisch?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: eigenfrequentie molecuul / atoom binding

Beste Marko,

Het betreft hier vloeibaar CO2 en vast CO2.

Wij willen vast CO2 verwarmen met een magnetron buis van ongeveer 40 kW.

Wat zou de juiste frequentie zijn om dit te bereiken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: eigenfrequentie molecuul / atoom binding

Ik snap het niet helemaal. Je hebt vast CO2 (met een smeltpunt van -78,5 oC) en een buis met een vermogen van 40 kW, maar je weet niet wat je aan het doen bent? Uit veiligheidsoverwegingen zou ik je dan sowieso al afraden om hiermee verder te gaan.

Berichten: 4

Re: eigenfrequentie molecuul / atoom binding

Beste physicalattraction,

Je suggestie voor de veiligheid kan ik niet volgen als je zelf al aangeeft het niet helemaal te snappen.

Ik zal het wat beter uit proberen te leggen zodat jij de vraagstelling ook begrijpt.

Wij hebben vloeibaar en vast CO2 in vloeibaar aardgas (LNG). Temperatuur ongeveer -74 en druk ongeveer 48 barG.

In de drukhouder (900 psi voor de drukvatbouwers onder ons) willen we voor het bereiken van een vloeistofscheiding (sweetening zonder chemische injectie voor de proces mensen onder ons), vast CO2 afsmelten in vloeibaar LNG.

Met een reflux willen we vloeibaar CO2 rondpompen om meer warmte in te brengen zonder inwendige obstructies. CO2 zakt uit tov LNG.

Als verwarming intern willen we een drukbestendige en chemisch resistente magnetronbuis gebruiken van 40 kW, zie foto http://www.industria...es/image006.jpg.

Voor water als dipool weet ik de resonantiefrequentie die nodig is om op moleculair niveau warmte toe te voegen.

Vraagstelling is wat is de resonantie frequentie van CO2?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: eigenfrequentie molecuul / atoom binding

In dat geval raad ik aan om te googlen op "absorption spectrum of co2", dan krijg je mooie grafieken met de waarden en effectieve doorsneden die je zoekt.

Berichten: 4

Re: eigenfrequentie molecuul / atoom binding

physicalattraction schreef: di 31 dec 2013, 15:34
In dat geval raad ik aan om te googlen op "absorption spectrum of co2", dan krijg je mooie grafieken met de waarden en effectieve doorsneden die je zoekt.
Absorption spectrum is iets anders dan eigen resonantie van CO2.

Wij willen het niet door een analyser heen halen, wij willen het verwarmen met radio golven

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: eigenfrequentie molecuul / atoom binding

Je wil toch trillingen aanslaan van CO2 door het fotonen van de juiste golflengte (a.k.a. magnetronstraling) te laten absorberen? Dat zijn dezelfde moleculaire trillingen die je waarneemt bij een absorptiespectrum gemeten met een laser of wat dan ook. Indien dit niet is wat je van plan bent, kun je dan in andere woorden proberen uit te leggen wat je wel van plan bent?

Reageer