[natuurkunde] arbeid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 405

arbeid

Een kracht F = (4x ex + 3y ey)N werkt in op een deeltje als het deeltje beweegt in de x-richting, vanuit de oorsprong naar x = 5,00 m. Wat is de arbeid uitgeoefend door de kracht op het deeltje?

Ik weet dat W = Fdcosθ. Maar ik heb wat moeite met de notatie van de kracht, vooral omdat er een onbekende x en y in staat. Ik weet dat exen ey de eenheidsvectoren zijn. Ik denk wel dat de kracht onder een hoek werkt en ik dacht dat tanθ = 3/4 en θ = 37° ongeveer, klopt dit al? Of is dat een verkeerde redenering?

Berichten: 1.617

Re: arbeid

Je zit nog niet helemaal op het juiste spoor. Eerst maar eens een paar vragen:

1. Waarom staat die term met cos(θ) in de formule, waar gaat dat eigenlijk over?

2. Hoe is de verplaatsing en wat berekent dat voor de arbeid door Fx en voor de arbeid door Fy ?

Hulpvraag (kies de juiste):

Als de verplaatsing in x-richting is en de kracht op het object wordt beschreven door:

F = Fx + Fy = Fxex+ Fyey (streepjes er onder geven aan dat het een vector is) dan wordt er arbeid verricht door:

a) Fx en Fy

b) Alleen Fx

c) Alleen Fy

d) Geen van beide

e) Dat kun je zo niet zeggen

Licht je antwoord toe.

3. Hoe groot is de kracht op (x,y)= (0,0) op (x,y) = (1,0) en op (x,y) = (5,0)

4. Ben je bekend met de integraalvorm van de formule voor arbeid?

5. Zo ja, hoe pas je die toe op dit probleem?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: arbeid

ontbind de kracht F in een horizontale component en in een vertikale component.

wat is de arbeid die de vertikale component van die kracht uitoefend op dat deeltje als dat deeltje zich horizontaal verplaatst van de oorsprong naar x=5 meter?

Berichten: 405

Re: arbeid

1) cos θ is de hoek tussen de vector van de kracht en de verplaatsingsvector

2) De verplaatsing is horizontaal in de x-richting dus enkel Fx oefent arbeid uit. De arbeid uitgeoefend door Fy gaat verloren.

3) (0,0) F = 0

(1,0) F = 4

(5,0) F = 20

4) Ja de integraal van Fx.dx met als ondergrens xi en bovengrens xf

5) Fx = 4x in dit probleem, xi = 0 en xf = 5 ?

Berichten: 1.617

Re: arbeid

Yes, heel goed!

Detail: Fy oefent geen arbeid uit omdat de kracht loodrecht op de bewegingsrichting staat. Er gaat dus geen arbeid verloren.

Berichten: 405

Re: arbeid

ok bedankt :)

Reageer