[Natuurkunde] Effect op een bal.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[Natuurkunde] Effect op een bal.

Voor mijn PWS ben ik bezig met een model voor een voetbal, alleen is deze nog niet compleet in de zijwaardse richting. We gebruiken een camera en kunnen dus de draaisnelheid van de bal meten. Nu is mijn vraag hoe kun je uit de draaisnelheid (en misschien ook we de normale snelheid van de bal) de snelheid in de zijwaartse richting uitrekenen. En als we de proef eenmaal hebben uitgevoerd verbeteren we ons huidige model (door de proef uit te voeren zullen we een betere Cw waarde vinden) dus als we een Cw waarde nodig hebben in de zijwaartse richting, kunnen we daarvoor dan dezelfde gebruiken als die we hebben gevonden in de voorwaartse richting?

Alvast bedankt

Ruben

Berichten: 375

Re: [Natuurkunde] Effect op een bal.

Rubend schreef:Voor mijn PWS ben ik bezig met een model voor een voetbal, alleen is deze nog niet compleet in de zijwaardse richting. We gebruiken een camera en kunnen dus de draaisnelheid van de bal meten. Nu is mijn vraag hoe kun je uit de draaisnelheid (en misschien ook we de normale snelheid van de bal) de snelheid in de zijwaartse richting uitrekenen. En als we de proef eenmaal hebben uitgevoerd verbeteren we ons huidige model (door de proef uit te voeren zullen we een betere Cw waarde vinden) dus als we een Cw waarde nodig hebben in de zijwaartse richting, kunnen we daarvoor dan dezelfde gebruiken als die we hebben gevonden in de voorwaartse richting?

Alvast bedankt

Ruben
een paar vraagjes

de draaisnelheid is vermoed ik de snelheid dat de bal rond zijn as draait?

en wordt die zijwaardse beweging veroorzaakt door de draaiing van de bal?

als daar geen verband tussen is kan je het ene niet berekenen adhv het andere

Berichten: 5

Re: [Natuurkunde] Effect op een bal.

wannes schreef:een paar vraagjes

de draaisnelheid is vermoed ik de snelheid dat de bal rond zijn as draait?

en wordt die zijwaardse beweging veroorzaakt door de draaiing van de bal?

als daar geen verband tussen is kan je het ene niet berekenen adhv het andere
We gaan uit van een windstille toestand (die we ook zelf creëren)

de draaisnelheid is inderdaad de snelheid dat de bal rond zijn as draait.

Dus de snelheid in de zijwaardse richting wordt veroorzaakt door de draaiing van de bal.

groeten

Ruben

Berichten: 5

Re: [Natuurkunde] Effect op een bal.

het leek me toch wel dat dit een mechanisch probleem was... :roll:

mnajah, als ik zo ook geholpen wordt, zal het me worst wezen natuurlijk :P

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Natuurkunde] Effect op een bal.

Rubend schreef:het leek me toch wel dat dit een mechanisch probleem was...   :roll:  

mnajah, als ik zo ook geholpen wordt, zal het me worst wezen natuurlijk   :P
Het is wel een mechanisch probleem, maar bij huiswerk en PRACTICA moet je zijn voor je PWS, maar je bent lang niet de enige die dit soort dingen doet.

Anyhow, heb je al eens gekeken naar de Magnus kracht? Die heeft te maken met je afwijking door draaing. Is wel redelijk lastig vast te stellen. Luchtwrijving dingen zijn altijd moeilijk daarom willen wij natuurkundigen dat ook altijd uitsluiten.

@Wannes: De magnus kracht is dus het verband tussen draaing en zijwaartse kracht.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 5

Re: [Natuurkunde] Effect op een bal.

Wat bedoel je met lastig vast te stellen?

het was trouwens de bedoeling om die kracht erin te zetten.

want we zetten een bal in een model, de enige manier dat deze bal zijwaards kan gaan is doormiddel van effect (je schiet immers altijd rechtdoor en de wind is uitgesloten)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] Effect op een bal.

Volgens mij raken we een beetje in de war.
als we een Cw waarde nodig hebben in de zijwaartse richting, kunnen we daarvoor dan dezelfde gebruiken als die we hebben gevonden in de voorwaartse richting?
Je hebt maar één Cw waarde nodig. Het hele effect berust op het het sneller 'loslaten' van grens-luchtlagen (grenslaagseparatie) aan de kant van de bal waar de luchtstroom het snelst is. (dat is dus de kant die tegen de vliegrichting indraait) De resulterende kracht is er een die haaks staat op de vliegrichting van de bal, en tevens haaks op de draaiingsas van de bal.

http://www.geocities.com/k_achutarao/MAGNU...NUS/magnus.html

Afbeelding

Zoals altijd in de aerodynamica is het probleem niet simpel.

Hier vind je een verslag van een proef zoals jij die aan het uitvoeren bent, compleet met wiskunde.......

http://www.blackwell-synergy.com/doi/full/...9.x?cookieSet=1

En hier een iets simpeler benadering.

http://carini.physics.indiana.edu/E105/spi...ning-balls.html
Strength of the Magnus force

A simple model based on the Bernoulli Effect [see Note below] predicts that the Magnus force on a ball depends on the ball's speed V, spin frequency f, and diameter D, and the mass density of air, ρ:  

M = CM*ρ*D3*f*V
Gaat dit wat meer in de richting die Rubend bedoelt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: [Natuurkunde] Effect op een bal.

Dit komt zeker meer in de buurt, dit kan ik goed gebruiken en bestuderen, ik denk dat het probleem voor mij nu is opgelost, anders laat ik het wel ff weten :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] Effect op een bal.

NB: het nadeel van alle simpele benaderingen is dat het op zijn best benaderingen blijven, en in de slechtere gevallen nergens meer op lijkt.

Maar als je met je voetbal binnen reele grenzen blijft moet er best iets mee te doen zijn.

Een leuk effect dat ik in de zoektocht tegenkwam en waar ik nooit bij had stilgestaan is dat die magnuskracht fors minder wordt bij hoge snelheden, omdat de lucht achter de bal dan overal turbulent wordt. Daardoor geldt de standaard Cw waarde niet meer, en ondervindt de bal minder luchtweerstand dan verwacht zou mogen worden. Ook zal een draaiende bal (veel) minder afbuigen. Zakt de snelheid onder een grenswaarde, dan komt Magnus terug en begint de bal ineens weg te draaien.

Is dat het succes van de Koeman-kanonskogels?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer