[natuurkunde] behoud van energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 405

behoud van energie

Twee voorwerpen zijn verbonden met een licht touw over een wrijvingsloze katrol, zoals voorgesteld in de figuur. Het voorwerp met massa 5,00 kg wordt vanuit rust losgelaten. Bepaal de snelheid van het voorwerp van 3,00 kg op het moment dat het voorwerp van 5,00 kg de grond raakt.

Volgens mij moet ik hier werken met de wet van behoud van energie. Maar ik zit een beetje in de knoop met de twee massa's. Moet ik die apart beschouwen of samen?
Bijlagen
katrol arbeid.jpg
katrol arbeid.jpg (14.28 KiB) 377 keer bekeken

Berichten: 1.617

Re: behoud van energie

Behoud van energie is een goed idee. Het kan ook met versnelling maar dat is wat meer werk.

Welke vormen van energie worden er uitgewisseld?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: behoud van energie

De denkwijze lijkt me hier je grotere probleem.

Voor een aanpak via dynamica zijn er twee cruciale vragen:
  1. er gaat iets bewegen: wat?
  2. dat gebeurt niet zomaar, dat moet ergens door veroorzaakt worden. Door wat?
voor een aanpak via behoud van energie zijn er ook twee cruciale vragen:
  1. welke objecten zijn erbij betrokken?
  2. welke vormen van energie veranderen van elk object?
dat laatste deed je zo te zien effectief prima bij je flipperkastprobleem. Doe dat hier dus ook maar eens.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 405

Re: behoud van energie

dynamica: massa 1 zal naar beneden bewegen onder invloed van de zwaartekracht.

energie: zowel massa 1 als 2 zijn hierbij betrokken. Zowel de potentiële energie als de kinetische energie van beide massa's veranderen. De potentiële energie van massa 1 zal dalen terwijl de kinetische energie zal stijgen. Bij massa 2 zal zowel de potentiële energie als de kinetische energie stijgen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: behoud van energie

Nou, situatie gesnapt, rekenen dan maar.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 405

Re: behoud van energie

m1g(4,00m) = m2gh2 + m2f,2/2

Maar nu heb je dus twee onbekenden, zowel h2 = hoogte die massa 2 zal bereiken en vf,2 = de snelheid van massa 2

Ik dacht eerst om vf,2 te vervangen door v²0y + 2ayΔy en de ay = -g en Δy = h2 om zo maar 1 onbekende meer te hebben. Maar dat lukt niet want dan valt het tweede deel van de vergelijking gewoon weg.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: behoud van energie

angel1995 schreef: za 21 dec 2013, 21:32
m1g(4,00m) = m2gh2 + m2f,2/2
ontbreekt er nog eentje: m1v12.........
Maar nu heb je dus twee onbekenden, zowel h2 = hoogte die massa 2 zal bereiken en vf,2 = de snelheid van massa 2
is er een verschil tussen de hoogte-afname van massa 1 en de hoogtetoename van massa 2?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.617

Re: behoud van energie

Nog een tip: maak een overzicht van de beginsituatie en van de eindsituatie.

Stel een energiebalans op: energie beginsituatie = energie eindsituatie.

Die energie komt - zoals je al gezien hebt - van hoogte en van beweging van beide massa's.

Verlies het totaalplaatje niet uit het oog als je een berekening opschrijft.

Tenslotte, als de berekening klaar is: welke vereenvoudigingen heb je toegepast; verwacht je afwijkingen als je dit in een experiment nabootst en waarom?

Berichten: 405

Re: behoud van energie

Jan van de Velde schreef: za 21 dec 2013, 21:37
ontbreekt er nog eentje: m1v12.........

is er een verschil tussen de hoogte-afname van massa 1 en de hoogtetoename van massa 2?
m1g(4,00m) = m1f,1/2 m2gh2 + m2f,2/2

en blijkbaar is er wel een verschil tussen de hoogte-afname van massa 1 en de hoogtetoename van massa 2, aangezien er ook nog een tweede vraag was bij het vraagstuk, namelijk: tot op welke hoogte wordt het voorwerp van 3,00 kg gehesen? En het antwoord zou 5 m moeten zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: behoud van energie

die katrol zou te idioot voor woorden zijn. Het ene gewicht kan niet hoger worden gehesen dan het andere gewicht daalt, dat touw blijft even lang.

Eventueel zou het kleine gewicht nog wél een meter kunnen doorschieten nadat het grote gewicht op de grond is gesmakt. Dat is na te rekenen. Maar dat zit NIET in de vraag zoals die hier gesteld is.
Bepaal de snelheid van het voorwerp van 3,00 kg op het moment dat het voorwerp van 5,00 kg de grond raakt.
want dat doorschieten gebeurt ná dat moment.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 405

Re: behoud van energie

Jan van de Velde schreef: zo 22 dec 2013, 15:16
die katrol zou te idioot voor woorden zijn. Het ene gewicht kan niet hoger worden gehesen dan het andere gewicht daalt, dat touw blijft even lang.

Eventueel zou het kleine gewicht nog wél een meter kunnen doorschieten nadat het grote gewicht op de grond is gesmakt. Dat is na te rekenen. Maar dat zit NIET in de vraag zoals die hier gesteld is.

want dat doorschieten gebeurt ná dat moment.
ja ik snapte de tweede vraag eerst ook niet omdat het mij ook nogal onlogisch leek dat het ene gewicht meer stijgt dan het andere daalt. Ik had nog niet gedacht aan het doorschieten. Ik had de vraag over de hoogte van het tweede gewicht er inderdaad niet bij gezet. Sorry hiervoor.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: behoud van energie

angel1995 schreef: zo 22 dec 2013, 19:02
ja ik snapte de tweede vraag eerst ook niet omdat het mij ook nogal onlogisch leek dat het ene gewicht meer stijgt dan het andere daalt. Ik had nog niet gedacht aan het doorschieten. Ik had de vraag over de hoogte van het tweede gewicht er inderdaad niet bij gezet. Sorry hiervoor.


Maar het tweede gewicht stijgt wel door, waarom?

Berichten: 405

Re: behoud van energie

Safe schreef: zo 22 dec 2013, 19:31
Maar het tweede gewicht stijgt wel door, waarom?
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: behoud van energie

Je hebt de snelheid berekend waarmee m1 op de grond komt (welke snelheid?), welke snelheid heeft m2 dan en in welke richting? Wat moet er dus gebeuren ...

Berichten: 405

Re: behoud van energie

Safe schreef: zo 22 dec 2013, 20:43
Je hebt de snelheid berekend waarmee m1 op de grond komt (welke snelheid?), welke snelheid heeft m2 dan en in welke richting? Wat moet er dus gebeuren ...
Ik heb de snelheid nog niet berekend aangezien in een probleem heb met de hoogte h van m2. Want die is geen 4,00 m. Dus kan ik de formule voor de snelheid van massa 1 niet invullen.

Reageer