[natuurkunde] torsie en krachten hamer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 405

torsie en krachten hamer

Ja dan toch het vraagstuk over de hamer. Deze keer heb ik geen probleem om het vraagstuk op te lossen.

Het probleem is wel dat ik het vraagstuk ben beginnen oplossen op automatische piloot (omdat we het in de werkzittingen ook zo deden). Maar ik ben me dan achteraf beginnen afvragen waarom ik het zo heb gedaan.

Het gaat over het volgende vraagstuk: Een klauwhamer wordt gebruikt om een nagel uit een horizontale plank te trekken. Indien een kracht F = 150 N horizontaal wordt uitgeoefend, zoals te zien is in de afbeelding hiernaast, bepaal dan a) de kracht uitgeoefend door de klauwen van de hamer op de nagel en b) de kracht uitgeoefend door het oppervlak op het contactpunt met het hamerhoofd.

Veronderstel dat de kracht uitgeoefend door de hamer op de nagel evenwijdig loopt met de nagel.

Voor vraag a) heb ik gebruik gemaakt van torsie en die gelijk gesteld als nul (gekozen rotatiepunt contactpunt hamer/grond)

Voor vraag b) heb ik de componenten van de verschillende krachten in beide richtingen gelijk gesteld aan nul

Maar zowel torsie als de som van de krachten mag je maar gelijkstellen aan nul als het systeem/voorwerp in rust is. Het voorwerp/systeem kan in rust zijn als er totaal geen beweging is of als het beweegt met een constante snelheid.

In de werkzittingen hebben we enkel oefeningen gemaakt waarbij het systeem/voorwerp volledig in rust is (geen beweging dus). Maar hier in dit geval is er wel een beweging, namelijk een draaibeweging naar rechts. Dus vroeg ik me af waar zit het evenwicht hier? Is er hier evenwicht omdat je mag veronderstellen dat de rotatiebeweging naar rechts door kracht F met een constante snelheid gebeurt?

Voor alle duidelijkheid: ik heb de juiste antwoorden bij het vraagstuk dus wel degelijk gevonden :)
Bijlagen
7.5.PNG
7.5.PNG (127.8 KiB) 189 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: torsie en krachten hamer

Torsie? Bedoel je niet een moment vergelijking?

Als de kracht 0,001 Newton is. Dan beweegt er niets naar rechts.

Aangezien er verder geen gegevens bekend zijn, nemen we maar aan dat bij

een kracht van 150 Newton de situatie ook statisch is.

Of dat juist is, is een ander punt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: torsie en krachten hamer

Ga maar gewoon uit van een "statische" situatie.

De tekening is overigens niet geheel juist (dat punt van die 30° hoek bij die spijker staat daar onhandig, en verder heb ik geen gegevens om mijn arm de juiste hoek te geven)

Dit vergt maar een kleine aanpassing om een kopietje te zijn van dat hijspunt bovenop die helling waar die auto onder 45° omhoog moest.
scharnier1.PNG
scharnier1.PNG (26.62 KiB) 188 keer bekeken


wordt :
scharnier2.gif
scharnier2.gif (6.35 KiB) 186 keer bekeken
Kun je bruikbare lijnen tekenen over die hamer om handige "armen" te tekenen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer