gevallen laptop

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

gevallen laptop

Een leerling van mijn zus heeft haar laptop van tafel gelopen.

Tijdens en na het opstarten, is het beeld niet zuiver, er trekken 'strepen' naar rechts, en het beeld 'bibbert' verticaal. Alle kleuren zijn nog wel aanwezig. Het gebibber is al aanwezig tijdens het boot-scherm.

Aansluiten op een externe monitor geeft een perfect beeld, dus de grafische kaart/gpu is intact.

Het scherm is niet 'fysiek' beschadigd. Heeft iemand een tip hoe we een stapje verder kunnen geraken?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 12.262

Re: gevallen laptop

Twee mogelijkheden: of het panel zelf is kaduuk, of de aansluiting tussen het panel en het mainboard is beschadigd of losgeraakt. Dat laatste is meestal een vrij dunne, strip-achtige connector die door een schanier naar het beeldscherm loopt.

Zoiets is soms te repareren (dwz weer correct vastmaken), maar vaak is de kabel of connector beschadigd en moet je alsnog het hele panel vervangen (idioot, maar vaak kun je het gewoon niet 'zelf' opnieuw aansluiten al had je een vervangende kabel).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: gevallen laptop

of het panel zelf is kaduuk,
Ik denk maar mee hoor: dat leek me vreemd, omdat er fysiek niets stuk lijkt te zijn aan het panel, en het beeld 'in zijn geheel' soms lijkt te bewegen. Dat lijkt me dan eerder een probleem in het 'overbrengen' dan in het weergeven van het signaal?
Zoiets is soms te repareren (dwz weer correct vastmaken), maar vaak is de kabel of connector beschadigd en moet je alsnog het hele panel vervangen (idioot, maar vaak kun je het gewoon niet 'zelf' opnieuw aansluiten al had je een vervangende kabel).
Vanavond eens openmaken, ik hou je op de hoogte.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 12.262

Re: gevallen laptop

Een defect in het paneel kun je niet altijd zien, althans, het zit niet altijd in het zichtbare deel ervan, maar kan ook aan de randen voorkomen. Wat ook nog kan is dat het connectortje los is dat achterop het panel zit - dus niet aan de mainboard kant. In dit geval ook mogelijk gezien het backlight nog gewoon werkt.

Anderzijds is dit een kwestie van 'nee heb je, ja kun je krijgen' - het enige dat het kost is wat tijd (en even een handleiding zoeken hoe je het paneel vervangt voor die specifieke laptop, random schroefjes losdraaien is meestal bepaald niet de snelle manier).
Victory through technology

Reageer