[natuurkunde] temperatuursensor

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 161

temperatuursensor

Doe ik de volgende opgave goed

Een temperatuursensor ingang 20, 0 tot 60, 0 C. Uitgang 4, 0 tot 20 mA. Waarden van de temperaturen:35, 0 tot52, 5C

Bereken de bijbehorende waarden van het uitgangssignaal.

Ik denk dat je eerst de rc moet uitrekenen dat is 16/40=0, 4

Dus I=0, 4T+c

Voor I=35 is T=87, 5C

VoorI=52, 5 is T=131, 25C

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: temperatuursensor

Denk eerst eens na: hoe kan dat als je sensor maar een bereik tot 60°C heeft??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 161

Re: temperatuursensor

Het lijkt erop dat ik niet weet wat de aanpak moet zijn maar ik probeer nogceen poging mocht het niet lukken kan iemand mij dan vertellen hoe ik dit soort sommen op moet lossen?

Allereerst reken ik de rc uit rc16/40=2/5

T=2/5T+I

Door 20, 4 geeft I= 12 mA is dit nu de uitgang?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: temperatuursensor

zet dan op een ruitjespapier de twee schalen eens langs elkaar, zó bijvoorbeeld:
grafiek.gif
grafiek.gif (17.78 KiB) 247 keer bekeken
dan kun je in elk geval je uitkomsten al eens controleren.
Allereerst reken ik de rc uit rc16/40=2/5
die klopt.
T=2/5T+I
en dit slaat nergens op. Een temperatuur die afhankelijk is van zichzelf :shock: ??

Kun je (gesteld dat de meetschaal van 0 tot 60°C zou lopen) op basis van deze grafiek de lineaire vergelijking y= richtingscoëfficient * x + begingetal eens opstellen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 161

Re: temperatuursensor

Ja, I=(2/5) T-4 zo uit de grafiek, alleen de begin temperatuur is negatief dat is merkwaardig.maar kun je ook dan zonder die begin temperatuur uit de grafiek de begintemperatuur zo uitrekenen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: temperatuursensor

nieuwemoed schreef: zo 29 dec 2013, 18:36
Ja, I=(2/5) T-4
zo kan'ie en zo klopt'ie,
alleen de begintemperatuur is negatief dat is merkwaardig
Welnee, het begrip "begingetal" is zuiver wiskundig, "de waarde van y voor x=0". Dat hoeft in de werkelijke wereld geen betekenis te hebben, en inderdaad, je sensor werkt (betrouwbaar) in het domein 20-60°C. 0°C hoort daar niet bij.

Verder, beter je grafiek lezen, niet de begintemperatuur maar de beginSTROOM is negatief, het verwarren van je twee grootheden lijkt je vaker al parten te spelen, zo ook hier:
kun je ook dan zonder die begin temperatuur uit de grafiek de begintemperatuur zo uitrekenen?
we rekenen helemaal geen temperaturen uit:

Waarden van de temperaturen:35,0 tot 52,5°C

Bereken de bijbehorende waarden van het uitgangssignaal.
we berekenen de sterkte van het uitgangssignaal in mA.

en om dat dan eens overzichtelijk te doen schuif je je domein op totdat de ondergrens van je x-domein op x=0 komt te liggen
grafiek2.gif
grafiek2.gif (12.04 KiB) 247 keer bekeken
de functie van de grafiek wordt nu I=0,4x + 4

Nou nog even x uitdrukken in T en je bent klaar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer