drukval

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 278

drukval

Hallo,

Ik zit met een groot vraagstuk.....

ik moet de leidingskarakteristiek opstellen voor een gegeven leidingsysteem en kijken waar deze de pompcurve snijdt. Ik wil dus voor verschillende debieten de drukval over de leidingen berekenen, maar het probleem is dat ik in het eerste deel al met 4 parallele leidingen zit (allemaal even grote diameter, maar verschillende lengten) en om dit op te lossen heb ik echt géén idee (en geen speciale computer programma's om dit op telossen)

want ik weet de debieten niet in elk vn de leidingen apart, want die hangen af van de weerstand in de buizen, die wederom afhangen van de debieten..

weet iemand een site waar ze zo'n rekenprogramma hebben die dat uitrekent, of kan iemand mij helpen die zelf zo'n programma heeft en dan kan ik de lengtes geven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: drukval

werkt dat niet grotendeels analoog aan elektrische weerstanden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 130

Re: drukval

Helpt het niet om te stellen dat alle buizen tot aan de lengte van de kortste buis evenveel drukval hebben, en daarna de drie langere tot aan de lengte van de op één na de kortste buis evenveel drukval hebben enzovoort?

Ook de hoogte ten opzichte van de pomp en de uitloop van de buizen(onderling) heeft invloed op de drukval. Meer zelfs als de weerstand van de buizen.

Ook de stroomsnelheid heeft grote invloed op de drukval, immers des te groter de stroomsnelheid des te meer weerstand.

Verhinder maar eens de doorstroming in een tuin slang door het uiteinde te knijpen en je zult merken dat de drukval vermindert en dus de druk bij het uiteinde gelijk gaat komen als de druk bij de aansluiting, Naar mate je de knijpdruk verhoogd en dus de doorstroom snelheid verkleint.

Als de doorstroming 0 is zal er dus op gelijke hoogte geen drukval zijn.

Als de doorstroming maximaal is is ook de drukval 0(kan alleen als uiteinde lager licht als de aansluiting en kan zelfs negatief zijn als "aantrekkingskracht van de aarde" de doorstroming meer beïnvloed als de weerstand van de buizen "geld overigens alleen bij stoffen die zwaarder als lucht zijn")

Ook is van belang of alle buizen uitstromen of dat de berekening uitgevoerd word per buis waarbij de andere buizen gesloten zijn. Want immers is de doorstroming bij 4 buizen minder per buis als dat de doorstroming maar 1 buis betreft, en praten we dus over verschillende doorstromings-weerstanden.

Kortom er is meer info nodig om tot een berekening te komen. Zoals: Uitstroom-druk, Uitstroom-hoogte(bij stoffen zwaarder of lichter als lucht), Omgevingsdruk bij inlaat pomp en uitstroom buizen en natuurlijk de onderlinge lengtes van de buizen met hun bijbehorende weerstand per eenheid.

Voorbeeld:

Een luchtsleutel werkt bij een druk tussen 2 en 8 bar

Als de drukval zo hoog is doordat de luchtslang bv 2000meter is, zal de luchtsleutel alleen net na het in knijpen van het pistool werken en zal stoppen zodra de drukval de luchtdruk in de slang onder de 2 bar heeft gebracht.

Sluit je twee slangen van elk 2000 meter parallel aan tussen drukvat en luchtsleutel, zal drukval minder zijn omdat de doorstroom snelheid is gehalveerd, en zal de luchtsleutel dus langer doorgaan.

Een andere oplossing is een luchtsleutel aansluiten welke met minder doorstroming (luchtverbruik in m^3 per minuut) werkt, Of een grotere doorlaat slang kiezen.

Ander voorbeeld:

Een gemaal moet zandput bemalen en moet het water over 20 kilometer afstand transporteren, de pijp die men dan aansluit is dan veel groter in diameter als de pomp als aansluiting heeft, omdat anders de weerstand in de buis de doorstroming dusdanig vertraagd dat er bijna geen water meer uitstroomt. Moet men over 100 meter verpompen gebruikt men veel kleinere diameter met dezelfde pomp.

Berichten: 278

Re: drukval

Dankje voor je voorbeelden, maar ik denk dat ik een manier heb gevonden.

Ik wil dus de leidingskarakteristiek bepalen en heb daarvoor de drukval ifv debieten . uit het zuigvat vertrekken vier leidingen met vier verschillende lengtes en die komen samen tot 1 buis die dan verder naar de pomp gaat. Vermits de leidingen in parallel zijn is de drukval over de leidingen gelijk ( analoog spanningsval in elektrische circuits). Maar om die drukval te berekenen moet ik dus weten welk debiet in mijn buizen stroomt. Dit debiet is afhankelijk van het totale debiet ( dat samenkomt in een buis en door de pomp gaat) en afhankelijk van de weerstand van elke buis.

Om te weten hoeveel debiet er door elke buis gaat, hebje de weerstand nodig, maar die kan je via frictiefactoren alleen bepalen als je het debiet weet... Dus een kringredenering. Wat ik gedaan heb:

Ik heb voor elke buis van debiet 1 tot 20 m^3/h ( debiet door de pomp, voor de leidinskarakteristiek) de weerstanden berekend, want ik weet de lengte en diameters van debuizen'. Dan heb ik voor elke buis dus eigenlijk een eigen leidingskaraktersitiek van drukval ifv debiet doorheen de buis. Als ik die punten plot in excel en een trendlijn toevoeg krijg ik een wiskundige vgl die drukval ifv debiet schrijft. Ik vorm die vier vgln om zodat ik debiet ifv drukval krijg.

Dan tel ik alle vgl op. Dit geeft mijn nl het TOTALE debiet door de pomp ( som van de aparte debieten) ifv de drukval over het parallele systeem want die is voor elke buis dezelfde.

Dan stel ik het totale debiet bv gelijk aan 4 en los de vgl op naar de overeenkomstige P. Dan ken ik dus de drukval van het parallele systeem voor een totaal debiet van 4. Voor de leidingkarakterstiek moet ik die drukval,nog optellen met de drukval voor de rest van het systeem.

( ter controle kan ik de gevonden P invullen in de oorspronkelijke vier vgln en dan krijg ik het overeenkomstig debiet door elke buis voor een totaal debiet an 4. Die debieten moeten samen 4 zijn)

Dit was wel veel werk:)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: drukval

Ik denk niet dat je voor niks veel werk verzet, want als ik zo eens verder rondgoogle vind ik geen "simple solutions".

Wel een en ander dat lijkt op werken met equivalente lengtes, maar ik zie niet helemaal wat daar gebeurt:

Bijvoorbeeld uit Water resources engineering van Larry W. Mays , blz 514 in dit geval.

Een tiental pagina's verderop gaan ze een compleet netwerk oplossen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 278

Re: drukval

ziet er nogal complex uit:)

daar werken ze ook met K-waarden die je ergens in literatuur kan vinden denk ik (waarbij drukval gelijk is aan K*kinetische energie), en ik verkoos in mijn uitwerking te werken met equivalente lengtes...

Er zijn inderdaad geen echte voor de handliggende oplossingen, maar ik denk er wel een gevonden te hebben met het vorige (als ik het zo oplos, kom ik voor elke buis wel realistische debieten uit die steeds samen optellen tot het opgelegde totale debiet, en de drukvallen zijn gelijk)

Reageer