Wetten van Newton

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

Wetten van Newton

Wat is het verschil tussen statische en dynamische werking in het kader van de wetten van Newton?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Wetten van Newton

Wat bedoel je überhaupt met "statische en dynamische werking" ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Wetten van Newton

De statische en dynamische werking van een kracht uitgeoefend op een lichaam, bedoel ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Wetten van Newton

Statische en dynamische wrijving??

Berichten: 10

Re: Wetten van Newton

In mijn boek heeft men het over de statisch en dynamische werking.

Er staat:

Statische werking van een kracht: als men trekt aan een veer wordt ze uitgerekt.

Dynamische werking van een kracht: hoe beïnvloeden krachten de beweging van de deeltjes.

De dynamische snap ik nog wel min of meer, maar de gegeven uitleg bij statische werking lijkt me niet echt een duidelijke definitie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Wetten van Newton

Lijkt me al met al een onduidelijke manier van definiëren van de twee mogelijke effecten van een kracht, te weten verandering van snelheid (en snelheid is een vectoriële grootheid, dus we hebben het over de grootte en/of de richting) en verandering van vorm.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Wetten van Newton

Ok, static and dynamic equilibrium in het Engels. Ik heb de term werking in die zin zelf nog nooit gehoord maar ken zelf eerlijk gezegd ook geen andere Nederlandse vertaling.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Wetten van Newton

statisch evenwicht en dynamisch evenwicht

Berichten: 1.617

Re: Wetten van Newton

De vertaling van equilibrium is evenwicht.

Een dynamisch evenwicht is een situatie waarin de werking van twee processen resulteren in een evenwicht van het systeem. Bijvoorbeeld een evenwicht van populaties in een biotoop. Bij een biotoop in evenwicht zijn sterfte en geboorte in een (dynamisch) evenwicht. Twee processen die de populatiegrootte beïnvloeden heffen elkaar op.

Als krachten elkaar opheffen bij een mechanisch systeem in rust spreken we van een statisch evenwicht omdat er de krachten niet ieder voor zich een beweging veroorzaken die bij elkaar opgeteld in evenwicht zijn. Een dynamisch evenwicht van de krachten op een voorwerp bestaat niet.

Statische en dynamische werking van krachten vind ik daarom nogal dubieus gebruik van terminologie. Gebruik liever krachtenevenwicht voor de statica (als voorwerpen niet bewegen) versus resultante kracht voor de dynamica (als voorwerpen in beweging komen, van richting veranderen of afremmen).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Wetten van Newton

Bedoel je niet wat het verschil is tussen dynamica en kinematica?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Berichten: 91

Re: Wetten van Newton

De tweede wet van Newton :F=m.a lijkt veel op de wet van de zwaartekracht .

Om in het geval van de zwaartekacht een verklaring te zoeken voor de oorzaak van de versnelling in de sfeer van de de gekromde tijdruimte is toch wel erg moeilijk?

Reageer