vreemde eigenschap ogen?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1.816

vreemde eigenschap ogen?

Maakte laatst een LED schakeling die rechtstreeks op het lichtnet zat. Dus werkte met 50 Hz. Eigenlijk een frequentie die je niet echt zou kunnen zien??

Wat bleek? Als ik focuste op de LED zag ik geen enkele knippering, maar als ik er zijdelings in keek, links,recht of onder boven, dan was het zeer zichtbaar. Niet echt 50 Hz, maar wel die irritante knippering.

Eenvoudig om dat probleem op te lossen, maar hoe komt dat effect?
LiA

Berichten: 12.262

Re: vreemde eigenschap ogen?

Omdat je perifere zicht heel gevoelig is voor beweging, en daarmee ook voor het verschijnen en verdwijnen van licht uit een ledje. Als je met je centrale zicht naar de led kijkt zie je weinig van 50 Hz flikkering, maar 'in een ooghoek' is het uiterst irritant.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: vreemde eigenschap ogen?

Cellen in de periferie van de retina zijn erg gevoelig voor beweging. Evolutionair van belang natuurlijk, want als iets van de zijkant komt, moet je daar vrij direct op reageren. Als iets recht van voren komt, kun je snelheid/afstand etc. inschatten.

Als je uit je ooghoeken naar het lampje kijkt zullen de lichtstralen meer op de periferie vallen waardoor je toch de knippering hebt kunnen waarnemen.

Lees ook: http://home.tm.tue.n...20Periphery.pdf
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.816

Re: vreemde eigenschap ogen?

dank voor de reacties en dat artikel van anustheist, was echt to the point. Snap nog lang niet alles over ogen, dat is wel duidelijk. Dat beweging sterk gedectecteerd wordt van de zijkant enz. was me wel duidelijk, maar zelfs deze freq.?

Maar wat we nog wel puzzelt is dat ik geen 50 Hz knippering zie, meer iets rond 5-10 Hz en toch die 50 Hz waarneem. Misschien toch iets van interferentie-verschijnselen?? waardoor hogere freq. zichtbaar worden?? als verschil-freq.?

Maar irritant is het zeker en los het dus maar elektronisch op. Nogmaals bedankt.
LiA

Reageer