[scheikunde] Stockoplossingen bereiden met massapercentages

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Stockoplossingen bereiden met massapercentages

Hallo!

Ik zit helemaal vast met mijn berekening waarbij er gewerkt wordt met massapercentages. Chemisch rekenen blijf ik ingewikkeld vinden.

Ik had hier , meende ik, een methode gevonden dat het zou kloppen, maar ik kom niet uit op het antwoord wat het moet zijn (66 uL).

Dit was de opdracht:
8. bereken hoe je 20ml 50mM stockoplossing maakt in PBS van de volgende toxische stoffen:
8]a. 70% Ethanol
Gegevens:
Dichtheid ethanol: 0.79 g/mL
Molmassa ethanol: 46.0688 g/mol
Berekening:

20 mL moet 50 mmol ethanol bevatten

De oorspronkelijke oplossing bevat 70g ethanol in 100 g ethanol

Ik heb 50 mmol/20mL= 2.5 mol ethanol nodig

2.5 mol * 46.0688 g/mol = 115.172 gram ethanol nodig

Van deze formule dan uitgaande:

\(
\frac{g \ H_2O_2}{\frac{g \ H_2O_2}{g \ stockopl}} = \frac{g \ H_2O_2 \times g \ stockopl }{g \ H_2O_2} = g \ stockopl
\)
[/color]

115.172 * 100 / 70 = 164.53 g ethanol

dus dan naar mL is dan 164.53 g / 0.79 g/mL = 208 mL

Waar ben ik nu de fout ingegaan? Ik ben het verschillende keren nagelopen, maar ik zie het niet.

Mijn eerste berekening had ik met volumeprocenten gewerkt (toen kwam ik ook niet op 66 uL uit)

Dit is van een practicum wat we in jaar 3 van HBO, module toxicologie, hebben uitgevoerd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stockoplossingen bereiden met massapercentages

Heel leuk zo'n formule, maar begrip kweekt het niet
20mL 50mM
mM betekent 50 milliMOLAIR, en molair betekent mol per liter

betekent 20 mL oplossing met daarin 50 mmol ethanol per liter oplossing

in een liter zou dus 50 mmol zitten.

Hoeveel mol ethanol zit er dan in de 20 mL stockoplossing die je moet maken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Stockoplossingen bereiden met massapercentages

Heel erg bedankt!

Daar zat mijn fout al.

Ik kwam in een van mijn berekeningen nog tegen dat 70% is 70 gram in 100 mL, dus kon ik met een simpele kruistabel bepalen hoeveel mL dan (uiteindelijk) 0.001 mol ethanol bevat. Toen klopte alles :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stockoplossingen bereiden met massapercentages

spannender vraag: waarom maakte je die fout? Want als je daar het juiste antwoord op vindt los je mogelijk vrij vlot je probleem........
Chemisch rekenen blijf ik ingewikkeld vinden.
........... op.



principe 1: al deze dingen zijn redactiesommetjes met drie eenheden, gram, mol en liter

principe 2: aan elke eenheid koppelen we hetgeen er betrekking op heeft, bijv gram ethanol, liter oplossing

principe 3: en die kunnen we dan verder combineren tot bijvoorbeeld

gram ethanol per liter oplossing

of

gram ethanol per mol ethanol

principe 4: deel je dan die bovenstaande door elkaar, dan heb je een breukensommetje
\(\frac{\frac{g}{L}}{ \frac{g}{mol}} \)
waarvan je molethanol /Loplossing overhoudt.

95% van chemisch rekenwerk is gebaseerd op bovenstaande vier principes. Begrijp die en houd die aan en alles lukt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Stockoplossingen bereiden met massapercentages

Ik zal het onthouden!

Eigenlijk is het erg logisch, maar soms verlies ik die eenvoud uit het oog door alle getalletjes en ingewikkelde formules.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stockoplossingen bereiden met massapercentages

estherjuh schreef: do 02 jan 2014, 15:27
Eigenlijk is het erg logisch, maar soms verlies ik die eenvoud uit het oog door alle getalletjes en ingewikkelde formules.
vergeet die ingewikkelde formules en reken stap voor stap redenerend via principes 3 en 4

en zorg dat je bij elk getalletje doorheen heel je berekening steeds principe 1 en 2 toepast, dwz bij elk getalletje de eenheid erbij en op welke stof dat getal met eenheid slaat, bijv 6,2 gsuiker / Lsiroop.
Ik zal het onthouden!
Onthouden helpt niet. Honderden van die stapvoorstap sommetjes maken wel. ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Stockoplossingen bereiden met massapercentages

Voor de bereiding van 20 ml 0,050M ethanol is 1mmol en dat is 46 mg zuivere ethanol nodig.

Dat is 46/0,7 = 66 mg van een oplossing die 70 % m/m ethanol bevat.

Maar dat is niet 66 μl van die oplossing.

Naar mijn idee is het antwoord daarom niet juist. Of zie ik iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stockoplossingen bereiden met massapercentages

Margriet schreef: do 02 jan 2014, 15:59
Of zie ik iets over het hoofd?
Jou kennende zou me dat verbazen. Als je meent dat ik het had nagerekend, nee, ik was nog niet verder gegaan dan die eerste fout.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer