[natuurkunde] gedwongen trillingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 405

gedwongen trillingen

Bij het stukje over gedwongen trillingen staat er een afgeleide formule voor de amplitude in mijn cursus die de volgende is A = (F0/m)/(ω²-ω0²)²-b²ω²/m²)1/2

Een beetje verder staat er dan "uit de vgl voor de amplitude kan je vaststellen dat deze oneindig groot wordt als ω = ω0. Maar dit klopt toch niet want dan krijg je 0 in de noemer. Als ze de limiet van A voor ω->ω0 bedoelen dan snap ik het wel, maar dat staat er niet.

Berichten: 1.617

Re: gedwongen trillingen

Als ze de limiet van A voor ω->ω0 bedoelen dan snap ik het wel, maar dat staat er niet.


Een limiet in fysische betekenis kun je interpreteren als wat er gebeurt als je de waarde steeds een beetje dichter bij (in dit geval ω0) komt. Oneindig is een problematisch begrip in de fysica maar je mag het ook lezen als heel erg groot.

Berichten: 405

Re: gedwongen trillingen

Anton_v_U schreef: do 02 jan 2014, 20:00
Een limiet in fysische betekenis kun je interpreteren als wat er gebeurt als je de waarde steeds een beetje dichter bij (in dit geval ω0) komt. Oneindig is een problematisch begrip in de fysica maar je mag het ook lezen als heel erg groot.
dus mag ik het hier beschouwen als de limiet en niet gewoon ω = ω0?

Berichten: 1.617

Re: gedwongen trillingen

Tsja, een noemer die nul wordt is een probleem, ook in de fysica. Een oneindige amplitude bestaat niet want dat impliceert oneindige energie (als het een echte trilling voorstelt) en zoveel is in dit universum niet beschikbaar. Het enige dat je kunt doen is nadenken over wat gebeurt als de noemer bijna nul wordt. Is dat niet hetzelfde idee als een limiet?

Berichten: 405

Re: gedwongen trillingen

Anton_v_U schreef: do 02 jan 2014, 20:40
Tsja, een noemer die nul wordt is een probleem, ook in de fysica. Een oneindige amplitude bestaat niet want dat impliceert oneindige energie (als het een echte trilling voorstelt) en zoveel is in dit universum niet beschikbaar. Het enige dat je kunt doen is nadenken over wat gebeurt als de noemer bijna nul wordt. Is dat niet hetzelfde idee als een limiet?
ja inderdaad :)

Reageer