Veerkracht overbrengen naar een draaiende beweging

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 12

Veerkracht overbrengen naar een draaiende beweging

Beste WF' forummers,

Door een oude klok ben ik op het idee gebracht om d.m.v. een strekkracht van de gewichten een klok wekenlang te laten draaien.

Voor andere toepassingen leek me dit ook wel aardige ideeën opleveren.

Is het mogelijk om met de energie van een trek of drukveer van 500 kg met een veerweg van 200 mm een overbrenging te maken naar een as die iets kan aandrijven? En het omgekeerde effect het indrukken/uittrekken van de veer?

Heeft iemand hier ideeën over die het met me wil delen, dan zou dat leuk zijn, het zijn maar hersenspinsel, maar leuk om over na te denken...

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Veerkracht overbrengen naar een draaiende beweging

Ja dat zal wel lukken.

Bijvoorbeeld met een hefboom en een kabel rond de as van een wiel of zo, veer drijft wiel aan en door het draaien van het wiel kan je de veer weer spannen. Door de lengteverhoudingen van de hefboom aan te passen kan je de correcte kracht op het wiel regelen. Natuurlijk zijn de diameterverhoudingen tussen de as en de omtrek van het wiel ook maatgevend voor de kracht op de omtrek van het wiel.
Image1.jpg
Image1.jpg (16.34 KiB) 629 keer bekeken
Er zijn veel andere mogelijkheden, het is maar een voorbeeldje.

Berichten: 232

Re: Veerkracht overbrengen naar een draaiende beweging

Moet het persé een translatieveer zijn? Met een spiraalveer is e.e.a. al toegepast zoals bijvoorbeeld het mechanische polshorloge:

http://www.britishmuseum.org/explore/ga ... y_all.aspx

Berichten: 12

Re: Veerkracht overbrengen naar een draaiende beweging

Beste

Dankjulliewel voor de reacties... ik hoor graag wat nog meer de mogelijkheden zijn.

Zelf denk ik dat de veer die in een horloge gebruikt word niet in grootformaten er zijn? Zoals in het 1e bericht geschreven een veer met opgewonden/ingeduwde/uitgetrokken toestand van ongeveer 500 kg.

Ik wilde het graag in vergelijking brengen met een accu+electromotor.

Hieronder maak ik een energieberekening, als het niet klopt hoor ik het graag. Ik neem voor beide gevallen geen verliezen mee.

1 uur laten draaien

Gegevens: accu 12V 36AH = 432Watt

432Watt / 3600sec = 0,12 Watt/sec = 0,12 Joule

De veer:

500KG 200mm veerweg = 25N/mm

0,2m / 3600sec x 25000N/m = 1,39 Nm = 1,39 Joule

Theoretisch gezien zou deze voorbeeldveer meer energie bevatten als een accu van 12 36AH..?

Ik hoor het graag, ik ben maar even aan het googelen gegaan met een energieberekening... Heeft iemand een idee hoe deze veer de kracht het efficiëntst kan overbrengen op een as.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Veerkracht overbrengen naar een draaiende beweging

Nee, die berekening klopt niet zoals je zelf al merkte.

De energie die je in een druk/trek veer kan opslaan is gelijk aan de veerconstante k maal de lengteverandering delta x in het kwadraat gedeeld door twee:
\(E_{pot}= k.\frac{\Delta x^2}{2}\)
De door een accu geleverde energie in Joules is verkeerd berekend. Een Joule is een Watt.seconde. 12V 36A gedurende een uur is 432 Wattuur = 432*3600 Ws = 1.555.200 J

Als we, omdat we de veerkonstante niet kennen, even aannemen een ingedrukte veer een massa van 500kg 20cm kan optillen, dan is er aan potentiële energie in die ingedrukte veer m.g.h = 500 . 9,81 . 0,2 = 981 kgm2/s2 = 981 Joule aanwezig. Dat is dus de energie die die accu in iets meer dan 2 seconden levert.
Zelf denk ik dat de veer die in een horloge gebruikt word niet in grootformaten er zijn?
Denk aan de veer die in garagedeuren veel wordt toegepast, daar wordt potentiele veerenergie ook direct in een moment omgezet.
veer.jpg
veer.jpg (18.23 KiB) 651 keer bekeken

Reageer