[scheikunde] PWS genetische modificatie (bio + sk)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

PWS genetische modificatie (bio + sk)

Hallo,

Voor mijn PWS doe ik onderzoek naar genetische modificatie.

Ik maak ook een hoofdstuk over scheikundige aspecten hiervan, maar vind het erg lastig om hier informatie over te vinden.

Zouden jullie me kunnen helpen met onderwerpen mbt de chemische kanten van genetische modificatie bedenken en hebben jullie ideeën waar ik de info hierover kan vinden?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: PWS genetische modificatie (bio + sk)

Heb je enig idee in welke richting je de chemische aspecten wil zoeken?

Om een transformatie of een transfectie te doen zit je DNA construct in een oplossing of transforatiemix. Die mix bevat vaak chemicaliën die de opname van het DNA bevorderen. De samenstelling van z'n mix kan héél divers zijn afhankelijk van welke cellen je wil transformeren. Je zou bijvoorbeeld een overzicht kunnen geven van enkele chemische transformatietechnieken waarbij je kijkt naar de rol van enkele chemicaliën.

Anderzijds wil je een gen transformeren is het wel zo handig als je de functie van dat gen kent. Om functies van genen te achterhalen wordt vaak gewerkt met mutagenese screen. Hier zou je dus ook een overzicht kunnen maken van de verschillende chemische mutagenese methoden.

Tot slot, weet je wat een SDS-PAGE is? Dit is een techniek om eiwitten te scheiden in een gel. Nu is het zo dat die gel ontstaat door een gekatalyseerde reactie tussen een aantal componenten. Dit is op zich ook mooi om te beschrijven en hier zou je kunnen werken met reactievergelijkingen wat bij de eerste twee suggesties een stuk moeilijker is.

Op deze website kan je ook nog wat algemene informatie vinden die misschien handig is voor je PWS.

Succes!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 9

Re: PWS genetische modificatie (bio + sk)

Ik zat onder andere eraan te denken om de enzymreacties met EcoRI etc. verder te beschrijven (sticky-ends enzo). In mijn biologisch deel heb ik hier alleen over gezet dat de restrictie-enzymen "knippen". De chemische bouw van DNA is hiervoor wel belangrijk, we moeten ervan uitgaan dat degene die het leest er niks over weet, dus die ga ik ook beschrijven.

Het isoleren van een gen wilde ik ook beschrijven, klopt het dat dit deels te maken heeft met de SDS-page?

Die website had ik inderdaad ook al gevonden.

In ieder geval bedankt voor de ideeën!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: PWS genetische modificatie (bio + sk)

PWSjeni schreef: ma 06 jan 2014, 09:10
Ik zat onder andere eraan te denken om de enzymreacties met EcoRI etc.
Klopt, hier komt ook wat chemie bij kijken. Dat knippen gebeurt inderdaad niet zomaar.
Het isoleren van een gen wilde ik ook beschrijven, klopt het dat dit deels te maken heeft met de SDS-page?
Hmm,... neen niet echt. Of toch niet direct. De bedoeling van een SDS-PAGE is om eiwitten te scheiden op basis van grootte. Een gen kan, maar hoeft niet altijd, aanleiding te geven tot een eiwit. Dat zou je dan kunnen scheiden met een SDS-PAGE.

Ik denk dat je meer doelt op een agarose gel, daarmee kan je stukjes DNA scheiden en bijv. kijken of jouw geïsoleerde gen wel de verwachte lengte heeft.
In ieder geval bedankt voor de ideeën!
Graag gedaan!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 9

Re: PWS genetische modificatie (bio + sk)

Klopt, ik verwarde het inderdaad met een agarose gel, omdat we dit in de klas een keer hebben gedaan.

Maar wat heeft de SDS-page dan te maken met genetische modificatie, want dat begrijp ik nog niet helemaal??

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: PWS genetische modificatie (bio + sk)

Niets eigenlijk. Je zou een eiwitmengsel kunnen scheiden waarin een eiwit zit dat afkomstig is van een genetische modificatie. Dat is de enige link die er is, maar die is, toegegeven, ver gezocht.

Ik moest er gewoon aan denken omdat bij het maken van zo'n gel wel wat chemie om de hoek komt kijken.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 9

Re: PWS genetische modificatie (bio + sk)

Ok. Zoiets dacht ik inderdaad ook al. Bedankt nogmaals!

Reageer