Verschil tussen korte, midden en lange radiogolven

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Verschil tussen korte, midden en lange radiogolven

Hallo,

Wat is het verschil tussen korte, midden en lange radiogolven, en welke wordt in nederland het meeste gebruikt?

Via google kom ik op allemaal vage antwoorden, ik hoop dat iemand van jullie het mij wel vertellen kan.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verschil tussen korte, midden en lange radiogolven

komt v=λf je bekend voor?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Verschil tussen korte, midden en lange radiogolven

Ja, die formule ken ik wel?

Bij een grotere golflengte (lange golf) en dezelfde frequentie, een hogere snelheid?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Verschil tussen korte, midden en lange radiogolven

kevinvles schreef: ma 06 jan 2014, 19:22
Ja, die formule ken ik wel?

Bij een grotere golflengte (lange golf) en dezelfde frequentie, een hogere snelheid?
Nee, de snelheid is gewoon altijd hetzelfde. Wat gebeurt er dus met de frequentie als je een kleinere golflengte hebt, en wat gebeurt er dus met de frequentie als je een grotere golflengte hebt?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 5

Re: Verschil tussen korte, midden en lange radiogolven

oh. dan zorgt een kleinere golflengte voor een hogere frequentie en een grotere golflengte voor een lagere frequentie.

Maar als het zo is dat de lange golven vooral gebruikt worden, waarom is een lage frequentie dan positief?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verschil tussen korte, midden en lange radiogolven

Langegolfradio is zeker niet de meest gebruikte. Op welke frequenties staat jouw radio meestal afgestemd?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Verschil tussen korte, midden en lange radiogolven

Mm ja op 101fm vaak.

Je hebt gelijk, vreemd dan inderdaad dat mijn docent dat wij de lange golven het meeste gebruiken..

Maar wat is het voordeel van een lage frequentie?

Berichten: 12.262

Re: Verschil tussen korte, midden en lange radiogolven

Lage frequenties (zeg onder 30 MHz) worden afgebogen/weekaatst door de ionosfeer en kunnen daardoor gebruikt worden voor verbindingen achter te horizon. Bij een keuze van goede condities is het op die manier bijvoorbeeld mogelijk een 'wereldomroep' te bedrijven waarbij signalen op ander continent te ontvangen zijn - althans gedurende een deel van de dag.

Nadeel van lage frequenties is de beperkte bandbreedte en daarmee beperkte hoeveelheid informatie die verzonden kan worden bij een gegeven signaal/ruisverhouding. Bij omroepradio op frequenties onder 30 MHz wordt meestal AM toegepast met een audiobereik tot 3 kHz oid. Een FM stereo omroepsignaal is ongeveer 25 keer zo breedbandig.

Tegenwoordig gebruiken we eigenlijk nauwelijks meer lage frequenties, en de benaming van frequenties is ouderwets. "HF" betekent per definitie 3-30 MHz, "VHF" 30-300 MHz (waar de fm omroep ook in valt). Signalen van telefoons, wifi netwerken en dergelijke zitten daar echter aanzienlijk boven (800 MHz tot 5 GHz) en vallen strict genomen onder "UHF" en "SHF".
Victory through technology

Berichten: 5

Re: Verschil tussen korte, midden en lange radiogolven

Ik ga onderzoeken wat de VHF precies is, maar mijn vraag is zo duidelijk beantwoordt. Bedankt voor alle reacties

Reageer