[biologie] Naamgeving (verterings)enzymen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Naamgeving (verterings)enzymen

Ik leer voor biologie verschillende enzymen met bijbehorende substraten, producten, functies, etc. en ik heb een vraag over de naamgeving.

Ik moet bijvoorbeeld weten wat amylase is en wat het doet (in bijvoorbeeld speeksel). (Verterings-)enzymen herken je aan de -ase uitgang. Nu is er ook een enzym, pepsine, dat zich in maagsap bevindt. Deze eindigt op een -sine uitgang. Echter, deze kun je ook peptase noemen. Ik vraag me af wanneer je welke vorm (of uitgang) gebruikt en waarom. Of maakt dat (vrij) weinig uit?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 216

Re: Naamgeving (verterings)enzymen

Pepsinogeen is een eiwit dat door hoofdcellen wordt afgegeven in de maag en wanneer deze in aanraking komt met geproduceerd zoutzuur dan wordt het pepsinogeen pepsine, pepsine is dus het enzym dat eiwitten kan afbreken. Ik heb altijd geleerd dat de uitgang -ase enkel duidt op het "splitsen van" in deze context. Ik neem aan dat wanneer het splitsen effectief gebeurt je de term peptase kan gebruiken. Volgens mij is het dus gewoon een (verouderd) synoniem daar ik in de index van mijn handboek ook nergens het woord peptase terug kan vinden (vreemd), hier wordt enkel de term pepsine gebruikt als eiwitsplitsend enzym, vallend onder de "groep" proteasen.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Naamgeving (verterings)enzymen

Ok, top. Wikipedia geeft ook aan dat het om een synoniem gaat, aangezien er 'Pepsine (peptase) ...' staat.

Bedankt voor de uitleg!
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 216

Re: Naamgeving (verterings)enzymen

No problemo Jeronimo, maar misschien dat iemand anders wel een verklaring heeft voor dit (blijkbaar) mysterieuze woord. :-k

Ik heb nog eens gekeken in een ander boek (sesam atlas 15e druk) maar tevergeefs, geen peptase terug te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Naamgeving (verterings)enzymen

Het zijn synoniemen. Daar is ook alles mee gezegd.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer