toerental draaistroom motor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 581

toerental draaistroom motor

Hallo.

Op school zijn we bezig met draaistroom motoren. Als op een typeplaatje van een motor staat dat hij 1500 omw/min maakt, dan geldt dit volgens onze leraar bij 100% belasting.

Wat bedoelen ze met die 100% belasting?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: toerental draaistroom motor

100% belasting is de nominale belasting zoals die op het typeplaatje van de motor staat.

Overigens lijkt me de bewering van je leraaar onwaarschijnlijk. Een toerental van 1500 per minuut is het synchrone toerental. Dat kan een motor halen als hij niet wordt belast. Bij belasting zal het toerental dalen.

Berichten: 242

Re: toerental draaistroom motor

Bij kleine motoren gaat men er vanuit dat het toerental bij vollast rond de 95% licht van het synchrone toerental, bij grotere motoren gaat het richting de 100%.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 581

Re: toerental draaistroom motor

Doc1.docx
(341.25 KiB) 223 keer gedownload
Zie bovenstaand typeplaatje. Het toerental is hier 1430 /min. (in verband met de slip natuurlijk). Wanneer is hier het toerental dan 1430/min? Als ik deze motor heb en ik steek de stekker in het stopcontact, dan zal de motor toch dit toerental aannemen, want met 50 Hz kan het toerental van een 4 polige motor nooit hoger worden dan 1430 /min.

Wat is hier dan de belasting? Is dat de 15 kW die de motor aan de as levert?

Volgens mij ben ik wat dingen door elkaar aan het halen...

Berichten: 242

Re: toerental draaistroom motor


Roy8888 schreef: wo 08 jan 2014, 08:59
want met 50 Hz kan het toerental van een 4 polige motor nooit hoger worden dan 1430 /min.


4 polig 50 Hz is 1500 owm/min zoals Klazon al vermeld had.

Die 15 kW is volgens mij mechanisch. Als je deze deelt door de efficiëntie van de motor kom je op het elektrisch vermogen dat de motor in gaat. De efficiëntie is bij grotere motoren in ieder geval een gegeven in de datasheet.

Ps ik snap trouwens niet hoe ik je afbeelding moet lezen, de foto van het typeplaatje of de tekening?

Misschien heb je iets aan dit voorbeeld; als je een slijptol aanzet zal hij gaan draaien met 1500 omw/min (mits hij 4 polig en 50 Hz is) en als je begint te slijpen dan zal hij inzakken naar 1425 omw/min. (zomaar een voorbeeld weet niet wat voor een slijptol het aantal polen is).


HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 581

Re: toerental draaistroom motor

als je nu een asynchrone ac motor neemt, 2 polig en 50 Hz. Dan heeft deze motor een theoretisch toerental van 3000 omw/min. Wanneer de motor draait zal door de slip (neem 3%) het toerental van de as tijdens onbelaste toestand 2910 omw/min bedragen toch?

Wanneer ik nu de motor ga belasten dan zal het toerental afnemen en het koppel toenemen want het vermogen blijft gelijk? Mij is verteld dat het toerental op het typeplaatje geldt bij 100% belasting (nominale belasting dus).Neem nu het linker plaatje van de afbeelding die ik eerder postte, wat is hier nominale belasting? Dit is toch wanneer de motor mechanisch niet belast is of zie ik het helemaal verkeerd?

Ik snap dus niet wat ze bedoelen met het toerental bij nominale belasting

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: toerental draaistroom motor

De nominale belasting is de vollast (aan de as, dus niet elektrisch)

Berichten: 242

Re: toerental draaistroom motor

Roy8888 schreef: wo 08 jan 2014, 17:39
als je nu een asynchrone ac motor neemt, 2 polig en 50 Hz. Dan heeft deze motor een theoretisch toerental van 3000 omw/min. Wanneer de motor draait zal door de slip (neem 3%) het toerental van de as tijdens onbelaste toestand 2910 omw/min bedragen toch?
Nee bij nullast is je toerental 3000 omw/min en bij vollast is het 2910 omw/min.

Bij vollast levert je motor (van het linker plaatje) 0.25 kW mechanisch vermogen (nominale belasting) met een toerental van 1380 omw/min (50Hz).

Bij nullast zal het toerental 1500 omw/min zijn, dit komt neer op een slip van 8% wat goed kan voor een motor van dit formaat.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 581

Re: toerental draaistroom motor

oke. Ik dacht namelijk dat die slip er altijd in zat. maar dat is dus alleen wanneer motor belast is. Dan is het nu al een beetje duidelijker. bedankt voor de uitleg.

Berichten: 12.262

Re: toerental draaistroom motor

Het zit er natuurlijk altijd wel een beetje in door wrijving in de motor zelf, de vraag is hoogtens of het een noemenswaardig verschil maakt. Een grote motor zal onbelas wellicht 1499 toeren maken, maar bij een klein motortje kan dat fors lager zijn omdat in de regel de wrijvingsverliezen daar relatief groter zijn.
Victory through technology

Berichten: 242

Re: toerental draaistroom motor

Ter referentie hier data van een wat grotere motor;

P = 928 kWe

U = 690 V

f = 50 Hz

Speed = 1492 omw/min (vollast)

Of het toerental bij nullast 1500 is of 1499 is niet echt interessant om te weten maar Benm heeft gelijk het zal allicht 1499 zijn.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Reageer