Fosfaatverwijdering door middel van polyaluminiumchloride

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Fosfaatverwijdering door middel van polyaluminiumchloride

Besten

Voor een verslag over waterzuivering dat ik ben aan het schrijven, wil ik een deel uitweiden over de fosforverwijdering. Het waterzuiveringsstation in kwestie doet dit met polualuminiumchloride.

Omdat polyaluminiumchloride een benaming is die slaagt op een groep van chemicaliën en niet op één bepaald product, geraak ik er niet aan uit hoe deze reactie juist kan verlopen.

Heeft hier iemand ervaring mee?

Met vriendelijke groeten

Sam Ackermans

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Fosfaatverwijdering door middel van polyaluminiumchloride

polyaluminiumchloride is geen groep van verbindingen, maar een soort kristallijn mengsel als ik het zo begrijp, waarvan de preciese samenstelling wat kan variëren maar dat is voor je kwalitatieve vraag niet zo relevant. Het gebruik hiervan is een manier om aluminiumchloride efficiënter in te zetten bij fosfaatverwijdering.

Zie bijvoorbeeld: http://www.thewaterp...20Chemistry.pdf

En voor meer informatie: http://lmgtfy.com/?q...oride+phosphate

Berichten: 2

Re: Fosfaatverwijdering door middel van polyaluminiumchloride

Bedankt voor je antwoord, maar deze artikels gaan voornamelijk over de verwijdering van fosfaten door middel van Al (3+) en de zouten die met aluminium kunnen gevormd worden. Echt een manier specifiek voor polyaluminiumchloride wordt niet uitgelegd. Betekend dit dan dat het zout niet uitmaakt, zolang het maar aluminium bevat?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Fosfaatverwijdering door middel van polyaluminiumchloride

Ruwweg is dat het geval. Een oplossing met aluminium en fosfaationen is niet stabiel, en vormt een neerslag. Je moet alleen wel werken bij de juiste pH en er moeten geen andere ionen zijn die het aluminium uit de oplossing kunnen nemen en daardoor minder actief maken. Wat ik opmaak uit de artikelen die ik linkte was dat deze polyaluminiumchloride de juiste eigenschappen combineert.

Reageer