Zelf een tafel ontwerpen en de bijkomende knelpunten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Zelf een tafel ontwerpen en de bijkomende knelpunten

Beste forumgebruikers,

Bij ons is het idee ontstaan om onze nieuwe woonkamertafel zelf te engineeren, aangezien dit een kostbaar projectje gaat worden wil ik alles met een grote zekerheid doen en daarom post ik de volgende vraag.

De tafel heeft een ovale vorm (houten blad) dat op een stalen frame gemonteerd zal worden.
Impressie tafel.jpg
Impressie tafel.jpg (40.87 KiB) 810 keer bekeken
Dit frame is vormgegeven door mijn vader en lijkt op het oog niet het meest stabiele deel van de constructie. Een kracht op de uiterste rand van het blad kan er immers voor zorgen dat het geheel gaat kiepen.
Impressie frame.jpg
Impressie frame.jpg (39.79 KiB) 723 keer bekeken
Ik het volgende mechanica-schemaatje gemaakt om een en ander te verduidelijken
Schema.jpg
Schema.jpg (53.31 KiB) 722 keer bekeken
Het blad is een gelijkmatig verdeelde belasting van 60 kg (0,6 kN) over 1,9 meter ofwel qblad= 0,32 kN/m. Ik wil weten of de tafel niet gaat kiepen als op het uiterste punt iemand 65 kg (0,65 kN) op de tafel uitoefent.

Normaliter zou ik de N,V en M lijn behorende bij het schema tekenen, en eerst de gekozen dimensies controleren op sterkte. De controle op buiging lijkt mij overbodig maar kan evt. plaatsvinden. Hoe bereken ik of punt D niet gaat kiepen als gevolg van de krachten. Moet ik hiervoor het Moment in punt D berekenen en vervolgens controleren of de momentcapaciteit van de doorsnede van de voet dit moment kan opnemen? Tevens moet de verbinding tussen het frame en de voet op punt D ook deze kracht kunnen overdragen toch?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Zelf een tafel ontwerpen en de bijkomende knelpunten

Je bepaalt eerst het zwaartepunt. Een deel van de krachten (links van het zwaartepunt) zal aanleiding geven tot een moment in de ene richting, de krachten rechts ervan zullen aanleiding geven tot een moment in tegengestelde richting.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zelf een tafel ontwerpen en de bijkomende knelpunten

Die tafel is zeer instabiel. Als je de massa van de poot verwaarloost, dan valt hij namelijk vanzelf al om bij de gegeven maten.

Of hij überhaupt blijft staan hangt dus af van het gewicht en het massamiddelpunt op de horzontale as van de poot. Het lijkt mij sterk dat de poot zo zwaar is dat hij een belasting van 65 kg rechts aan de rand van het blad kan kompenseren.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Zelf een tafel ontwerpen en de bijkomende knelpunten

Volledig mee eens. Het zwaartepunt van de constructie moet vallen binnen de twee steunpunten van de constructie om stabiel te zijn. Dat zal hier zeker niet het geval zijn.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 3

Re: Zelf een tafel ontwerpen en de bijkomende knelpunten

Dus via die redenering kan ik met 1 onbekende (massa poot) uitrekenen hoe zwaar de poot (in theorie) dient te zijn om de gegeven belastingen af te dragen? De maquette dient alleen ter verduidelijking dus de afmeting & massa van de poot kloppen niet, daar probeer ik nu achter te komen, hoe zwaar de poot dient te zijn...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zelf een tafel ontwerpen en de bijkomende knelpunten

Je hebt eerst de juiste maten nodig. Ook de materiaaldikte van de poot (ivm uitrekenen massa).

Algemeen is de voetplaat van de poot veel te klein, ook al stond hij in het midden.

Berichten: 3

Re: Zelf een tafel ontwerpen en de bijkomende knelpunten

http://www.kulowany.nl/images/ei01.jpg

Hebben jullie de bovenstaande bedenkingen ook bij deze tafel of oogt deze meer solide? Dit is namelijk een referentie die ik net gevonden heb.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zelf een tafel ontwerpen en de bijkomende knelpunten

Die tafel heeft waarschijnlijk een zeer zware voet. En een stabiele poot.

Het eerder getoonde model heeft zo te zien een poot van een enkele staalplaat. Het lijkt me dat die gaat zwabberen.

Als de tafel een vaste plaats krijgt kan je ook overwegen om hem aan de vloer vast te bouten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zelf een tafel ontwerpen en de bijkomende knelpunten

Die is al stabieler.

De voetplaat en waarschijnlijk ook de staander zullen wel massief zijn, of gevuld met een zwaar materiaal. Zo werkt vooral de staander als 'contragewicht' voor een belasting op de linker rand.

Er is een betere foto van die tafel, waaruit blijkt dat de voet een stukje door de verticale zwaartelijn heen steekt, en dan krijg je dus iets als dit:
Image1.jpg
Image1.jpg (11.45 KiB) 724 keer bekeken

Reageer