[natuurkunde] Valversnelling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11

Valversnelling

Ik heb voor een practicum een test gedaan om de valversnelling te berekenen. Zo verkreeg ik meetresultaten (de tijd en de afstand van het voorwerp). Hierdoor kon ik een grafiek opstellen (QUADREG) dus een parabool. Ik kreeg dan een vergelijking van de vorm ax^2 + bx + c = 0.

De x neem ik als tijd.

De vraag is nu welke wiskundige en fysische betekenis de parameters a en b hebben. Kan iemand me helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Valversnelling

Aksjoe schreef: do 09 jan 2014, 20:09
Ik heb voor een practicum een test gedaan om de valversnelling te berekenen. Zo verkreeg ik meetresultaten (de tijd en de afstand van het voorwerp). Hierdoor kon ik een grafiek opstellen (QUADREG) dus een parabool. Ik kreeg dan een vergelijking van de vorm ax^2 + bx + c = 0.

De x neem ik als tijd.

De vraag is nu welke wiskundige en fysische betekenis de parameters a en b hebben. Kan iemand me helpen?
ax^2 + bx + c = 0. is een verg f(x)=ax^2 + bx + c is een kwadr functie met als grafiek een ....

Welke dimensie heeft c?

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Valversnelling

Meter, a in m/s^2 en b in m/s

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Valversnelling

Ik denk dat de wiskundige betekenis voor a "de openingscoefficient" is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Valversnelling

a heeft in de wiskunde geen naam! Maar in jouw functie is de natuurkundige betekenis een versnelling en daar ben je naar op zoek ...

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Valversnelling

Parameter a heeft toch wel een wiskundige naam in een vierkantsvergelijking ax^2 + bx + c?

Dat is een type vergelijking. Opgelet, ik spreek hier niet over de bekende 'a' van versnelling!

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Valversnelling

Maar die a heeft verder geen betekenis, je kan er ook b of huigri voor nemen.

Voor de wiskundige betekenis maakt dat niet uit.

In de natuurkunde kan je Newton en Kilogram niet zomaar uitwisselen.

Daarom geeft een weegschaal altijd... aan. ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Valversnelling

Aksjoe schreef: vr 10 jan 2014, 07:57
Parameter a heeft toch wel een wiskundige naam in een vierkantsvergelijking ax^2 + bx + c?


Daar gaan we niet over 'strijden'. Vertel liever hoe je verder gaat ...

Reageer