[natuurkunde] Krachten en momenten bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Krachten en momenten bepalen

Kan iemand mij uitleggen hoe je een kracht van op een stang kan projecteren op een ligger en welk bijhorend moment hierbij komt kijken? in mijn voorbeeld is er een kracht van 40kN op een stang maar om de ligger vrij te maken moet ik de kracht in punt C krijgen en hoe kan je bijhorend moment bepalen?

mvg Cedric
Bijlagen
opgave ligger.jpg
opgave ligger.jpg (63.06 KiB) 350 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Krachten en momenten bepalen

Als je een VLS maakt van gedeelte CEF (F het punt waar de last aangrijpt)

Dan weet je de last in F,

De stang beweegt niet.

De reactiekrachten kunnen aangrijpen in...

Dus wat moet er gebeuren om te voorkomen dat CEF met 100m/s2 omlaag versnelt?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Krachten en momenten bepalen

Opmerking moderator

verplaatst naar Huiswerk en Practica
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 581

Re: Krachten en momenten bepalen

Als je de kracht van 40 kN wilt verplaatsen naar punt E (recht boven C) dan zul je daar inderdaad een moment aan moeten toevoegen. In dit geval ter grootte van 40kN *1m = 40 kNm met de klok mee draaiend. De kracht blijf dat overigens gewoon staan in punt E. Je krijgt dus een kracht en een koppel in dat punt. Als je dit hebt kun je de reactiekrachten berekenen door de momentenstelling te gebruiken rond een van de oplegpunten.

Berichten: 6

Re: Krachten en momenten bepalen

Bedankt Roy :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Krachten en momenten bepalen

plaats in punt E 2 vertikale krachten elk 40 kN . de ene kracht vertikaal omhoog , de andere kracht vertikaal omlaag.

dan werkt er in punt E een vertikale kracht van 40 kN naar beneden en een positief koppel ter grootte van

+40 kN.m.

dit koppel mag je naar hartelust verplaatsen

Berichten: 6

Re: Krachten en momenten bepalen

Bedoel je dan een moment in uurwijzerzin ten gevolge van het krachtenkoppel in punt E? (omdat er over tekenconventies nog wel eens twijfel is tussen de verschillende cursussen van sterkteleer)

Reageer