Leuke demonstraties voor in het lab

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 44

Leuke demonstraties voor in het lab

Hallo, ik ben een mlo scholier en ik ben op zoek naar leuke experimenten voor in het laboratorium. Dit naar aanleiding van een plaatje die ik zag:

Afbeelding

Dat is blijkbaar suiker dat gedehydreerd wordt met geconcentreerde zuur.

Nu ga ik volgende keer dat we in het lab zitten suiker meenemen en dit experiment uitvoeren. Mijn verwachting is echter dat het niet zo intens gaat reageren zoals op de foto, maar wel dat het suiker helemaal zwart wordt en uitzet.

Weet er nog meer leuke demonstraties die gedaan kunnen worden in het lab?

Berichten: 12.262

Re: Leuke demonstraties voor in het lab

Het is wel een heel mooi plaatje/filmpje.. geen idee hoe ze dat precies gedaan hebben, normaliter zou je met zwavelzuur en suiker wel een zwarte klomp krijgen, maar zelden zo'n mooie kolom.

Mocht je het proberen, doe het dan wel zeer voorzichting, in een zuurkast, met bescherming en dergelijke. De kans dat het explosief afloopt is niet zo heel groot, maar spatten zwavelzuur doen met weefsel zo ongeveer hetzelfde als met suiker.

Eentje die ik zelf altijd mooi vind is de clear-blue-gold reactie: http://chemistry.about.com/cs/demonstrations/a/aa050204a.htm

Niet de gemakkelijkste om snel goed voor elkaar te krijgen, maar als het lukt blijft het een behoorlijke tijd wisselen, genoeg om een praatje bij de houden :)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Leuke demonstraties voor in het lab

Opmerking moderator

verplaatst naar het scheikundeforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Leuke demonstraties voor in het lab

AlexC88 schreef: za 11 jan 2014, 21:58
Mijn verwachting is echter dat het niet zo intens gaat reageren zoals op de foto, maar wel dat het suiker helemaal zwart wordt en uitzet.


Dat is de verkeerde grondhouding bij het uitvoeren van experimenten. Je moet er altijd op bedacht zijn dat reacties heftiger kunnen gaan dan de bedoeling en verwachting is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Leuke demonstraties voor in het lab

Benm schreef: zo 12 jan 2014, 03:01
Het is wel een heel mooi plaatje/filmpje.. geen idee hoe ze dat precies gedaan hebben, normaliter zou je met zwavelzuur en suiker wel een zwarte klomp krijgen, maar zelden zo'n mooie kolom.

Mocht je het proberen, doe het dan wel zeer voorzichting, in een zuurkast, met bescherming en dergelijke. De kans dat het explosief afloopt is niet zo heel groot, maar spatten zwavelzuur doen met weefsel zo ongeveer hetzelfde als met suiker.

Eentje die ik zelf altijd mooi vind is de clear-blue-gold reactie: http://chemistry.abo...a/aa050204a.htm

Niet de gemakkelijkste om snel goed voor elkaar te krijgen, maar als het lukt blijft het een behoorlijke tijd wisselen, genoeg om een praatje bij de houden :)
Het is inderdaad een mooi plaatje, maar ik denk dat het nep is en de video versneld.
Marko schreef: di 14 jan 2014, 11:18
Dat is de verkeerde grondhouding bij het uitvoeren van experimenten. Je moet er altijd op bedacht zijn dat reacties heftiger kunnen gaan dan de bedoeling en verwachting is.
Daar heb je wel een punt. Ik ga het sowieso in de zuurkust doen (en oppassen voor de geconcentreerde zwavelzuur).

Morgen is het zover :mrgreen:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Leuke demonstraties voor in het lab

Doe het met iemand bij die ervaring heeft in het labo.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Leuke demonstraties voor in het lab

Succes en laat maar weten hoe het ging!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Leuke demonstraties voor in het lab

Veel succes :D
Think like a proton, and stay positive.

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Leuke demonstraties voor in het lab

Bedankt allemaal. De dehydratie van suiker met zwavelzuur is heel simpel om te doen en geeft wel een leuke reactie. Ik ben wel nog steeds op zoek naar meer van deze simpele experimenten zoals deze.

De reactie in op het plaatje schijnt trouws de polymerisatie van p-nitroaniline met zwavelzuur zijn en niet suiker.

Berichten: 12.262

Re: Leuke demonstraties voor in het lab

Dat klinkt een stuk waarschijnlijker - zwavelzuur heb ik nooit iets dergelijks met suikers zien doen.

Overigens is het uiteraard wel zaak alle veiligheidsmaatregelen te treffen als je experimenten doet met geconcentreerd zwavelzuur. Naast een zuurkast en oogbescherming lijkt me het zeker niet overbodig om handschoenen en dergelijke te gebruiken, ook bij wat 'mildere' reacties als die met suiker... een spetter is snel gemaakt!
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Leuke demonstraties voor in het lab

De experiment ging vandaag goed hoor. Het was wel gaaf om te zien.

Dit was het resultaat:

Afbeelding

Nu iets anders bedenken voor een volgende keer :P

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Leuke demonstraties voor in het lab

Je kunt altijd olifanten tandpasta maken.

Ik zal zo even een link in dit bericht zetten, naar een site.
Think like a proton, and stay positive.

Berichten: 12.262

Re: Leuke demonstraties voor in het lab

Is die foto van suiker met zwavelzuur?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Leuke demonstraties voor in het lab

Benm schreef: do 16 jan 2014, 02:17
Is die foto van suiker met zwavelzuur?


Ja

Berichten: 12.262

Re: Leuke demonstraties voor in het lab

Dat is een mooie kolom geworden. Hoeveel suiker en zuur heb je gebruikt, en hoe heb je het bij elkaar gevoegd?

Wellicht leuk om te herhalen voor de liefhebber.
Victory through technology

Reageer