Leuke demonstraties voor in het lab

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 44

Leuke demonstraties voor in het lab

Hallo, ik ben een mlo scholier en ik ben op zoek naar leuke experimenten voor in het laboratorium. Dit naar aanleiding van een plaatje die ik zag:

Afbeelding

Dat is blijkbaar suiker dat gedehydreerd wordt met geconcentreerde zuur.

Nu ga ik volgende keer dat we in het lab zitten suiker meenemen en dit experiment uitvoeren. Mijn verwachting is echter dat het niet zo intens gaat reageren zoals op de foto, maar wel dat het suiker helemaal zwart wordt en uitzet.

Weet er nog meer leuke demonstraties die gedaan kunnen worden in het lab?

Berichten: 12.262

Re: Leuke demonstraties voor in het lab

Het is wel een heel mooi plaatje/filmpje.. geen idee hoe ze dat precies gedaan hebben, normaliter zou je met zwavelzuur en suiker wel een zwarte klomp krijgen, maar zelden zo'n mooie kolom.

Mocht je het proberen, doe het dan wel zeer voorzichting, in een zuurkast, met bescherming en dergelijke. De kans dat het explosief afloopt is niet zo heel groot, maar spatten zwavelzuur doen met weefsel zo ongeveer hetzelfde als met suiker.

Eentje die ik zelf altijd mooi vind is de clear-blue-gold reactie: http://chemistry.about.com/cs/demonstrations/a/aa050204a.htm

Niet de gemakkelijkste om snel goed voor elkaar te krijgen, maar als het lukt blijft het een behoorlijke tijd wisselen, genoeg om een praatje bij de houden :)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Leuke demonstraties voor in het lab

Opmerking moderator

verplaatst naar het scheikundeforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561