Naamgeving Vitaminen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Naamgeving Vitaminen

Hoi,

Ik weet niet exact waar ik dit moet plaatsen, maar ik probeer maar hier.

Het is mij geheel duidelijk hoe de naamgeving van de systematische namen van vitamen tot stand komt, maar niet waarom Vitamine A Vitamine A is, en geen B? Wat is/was de reden voor de groepsindeling?

Achteraf is wel te zien waarom B1 en B2 zijn benoemd, maar niet meer waarom die nou B zijn gaan heten.

Weet iemand dit?

Alvast dank,

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 12.262

Re: Naamgeving Vitaminen

Ik geloof niet dat er een logische relatie is tussen de letter die een vitamine heeft en zijn functie... is het niet gewoon op volgorde van vaststelling gedaan/gegaan?
Victory through technology

Berichten: 216

Re: Naamgeving Vitaminen

... from there, Funk performed a series of tests which fractured rice polishings into two sections, A and B. He gave one set of polyneuritis-stricken pigeons fraction A, and another set of pigeons fraction B. The pigeons which were given fraction A died, while the group that was given fraction B recovered. Funk further broke down fraction B, and discovered that very small “trace elements” of fraction B could cure pigeons of polyneuritis. ....

...Funk named this first vitamin “B1

Hij noemde het dus B1 omdat de varkens die wat van de B groep kregen, aanzienlijk beter werden. Wellicht staat die 1 achter de B dan voor het eerste middel dat hij testte op varkens of het eerste onderzoek dat hij verrichtte.

Dus niet in volgorde van vaststelling, noch op basis van functie.

Volgens deze bron: http://paulingblog.w...ry-of-vitamins/

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Naamgeving Vitaminen

Tsja, elders vond ik ook al de omschrijving dat Funk dit deed omdat die vitamine tegen Beri-Beri werkte. En vandaar de B. Beide beschrijvingen vind ik niet slecht en plausibel.

Maar dat is, ondanks dat het een eerste stap is, niet het antwoord waar ik naar zoek.

Ik wil weten waarom die anderen dan A, C etc zijn gaan heten. Er moet toch ergens een grondslag zijn? Dat we nu (de laatste 40-50 jaar) soortgelijken bij elkaar planten, dat zie ik wel. Maar wat zou nou de reden van de eerdere groepen zijn?

Alvast dank,

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 216

Re: Naamgeving Vitaminen

Dan heb ik nog volgende mogelijke verklaringen voor jou:

1) In the 1920s, scientists believed that only two vitamins existed. One was fat-soluble, which means it could dissolve in oil or fat. This vitamin the scientists called Vitamin A. The other vitamin was water-soluble; it could dissolve only in water. This, they called Vitamin B. The fat-soluble vitamins were given letters of their own. But some substances that were given letter names were later found not to be vitamins at all, and were renamed with a word. For instance, there was once a substance called Vitamin H, but it’s now called biotin. That’s why we have a Vitamin A, B, C, D, E, and K, but no vitamins for the letters F, G, H, and I. But then scientists began to discover other vitamins. The first was a water- soluble vitamin, so it was named B2. Eventually, most of the water-soluble vitamins were named B, followed by a number. Vitamin C is also water- soluble. The last vitamin to be discovered was B12, which wasn’t found until 1948!

2) ...in 1914, they isolated a fat-soluble, nonsaponifiable factor from butterfat, necessary for normal growth and prevention of the eye disease xerophthalmia in young rats. They named this factor “fat-soluble factor A,” later “vitamin A.”

...and the known antiscurvy factor was called vitamin C, they named the new factor vitamin D

...in 1931 by the London team (24), by Reerink et al. (25) in the Netherlands, and by Windaus and his co-workers (26). It was named vitamin D-2 or calciferol and showed enormous potency, i.e., 0.01 μg/d given to rachitic

as a known compound, having been synthesized from cholesterol by Windaus et al. (29) in 1935. Its irradiation product was named vitamin D-3 (Fig. 1) or cholecalciferol. Its structure was established by Windaus et al. (30), who investigated the....

http://jn.nutrition....tent/134/6/1299

Het heeft hier dus niet echt een betekenis volgens mij en is het gewoon een naam van een factor die toen werd gebruikt (vitamine A), meer moet je er volgens mij niet achter zoeken, volgens mij was het gewoon toeval dat hij net de letter A bedacht, het had even goed X of Y kunnen zijn. Nadien zijn ze het alfabet wat gevolgd naarmate er nieuwe ontdekkingen plaatsvonden lijkt het, ik heb zo eens gekeken hier en daar naar data en het ziet er toch zo naar uit.

Vitamine K zou zijn naam blijkbaar wel gekregen hebben omdat Koagulation Deens is voor coagulatie en daar vitamine K instaat voor de stolling lijkt dit me zeer goed mogelijk. In dit geval dus wel functie gerelateerd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_K

http://wiki.answers....letters#slide=1

Al eens gedacht aan het feit dat er mogelijk geen reden achter schuilt? Als die er zou zijn dan zou die ongetwijfeld wel ergens vermeld staan, we hebben hier tenslotte te maken met ontdekkingen rond de 18-19e eeuw.

Nuja, hoe betrouwbaar is deze informatie he. Ik zou me er al zeker niet te erg aan vastklampen. Is het van de school uit dat je dit moet uitzoeken? Misschien via de schoolbibliotheek?

In elk geval, verder vind ik er niet veel over. 't Is geen antwoord op wat je zoekt maar misschien wel een tweede stap ;)

Berichten: 12.262

Re: Naamgeving Vitaminen

Het A en B verhaal klinkt ergens wel plausibel, maar men is toch verder gegaan met letters toekennen. C is prima wateroplosbaar dus zou feitelijk B-zoveel moeten zijn, E is vetoplosbaar en zou A-zoveel moeten zijn. Dat is echter niet het geval.

Dat er vitamines wegvallen uit de lijst is ergens logisch: ooit werd aangenomen dat het essentiele micronutrienten waren, maar achter bleek dat synthese binnen het lichaam ervan toch mogelijk was. Sowieso is het geheel uit menselijk perspectief - voor ons is C een vitamine, maar voor de meeste andere zoogdieren is dat niet het geval.
Victory through technology

Berichten: 216

Re: Naamgeving Vitaminen

Daar zit wel wat in. Misschien heeft het te maken met het feit dat het een antioxidant is. Het past dan niet in de E of A reeks omdat zij vetoplosbaar zijn en C wateroplosbaar.

Wat ik nog vond maar niet echt zo veelzeggend is.

VITAMIN E IS a term that encompasses a group of potent, lipid-soluble, chain-breaking antioxidants. Structural analyses have revealed that molecules having vitamin E antioxidant activity include four tocopherols (α, β, γ, δ) and four tocotrienols (α, β, γ, δ);

http://www.fasebj.or...13/10/1145.full

...this time, B. Sure (9) arrived at the same conclusion after performing similar experiments; he called the substance “vitamin E” because vitamins A, B, C, and D were then already known. In 1923 Evans and Bishop (10) reported that wheat germ was an especially rich source of the antisterility vitamin.

http://jn.nutrition..../135/3/363.full

Edit: Wedb, misschien geen slecht idee om mijn vorige comment te negeren waarin ik dacht dat er geen verband was tussen de reeks en de eigenschappen. Hoe meer ik lees hoe meer ik ook tot de conclusie kom dat er weldegelijk nagedacht is bij de indeling ervan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Naamgeving Vitaminen

Tsja, dat er een verband moet zijn, lijkt mij niet meer dan logisch. Ik ken eigenlijk weinig namen in de chemie/biologie die niet ergens hun oorzaak vinden. En zeker geen reeksen. En gezien de geschiedenis is het eigenlijk raar dat eerst Vitamine B werd ontdekt en daarna pas A.

Dus is een verband met functie/onderzoek/naam niet meer dan logisch. Ik zal later eens kijken of ik enige orde kan scheppen in de geboden informatie, als ik weer meer tijd heb.

En het is een opdracht die ik mijzelf gegeven heb, niet een ander. Gewoon nieuwsgierig.

Dank alvast voor het meedenken.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 216

Re: Naamgeving Vitaminen

Geen probleem. Vind het namelijk ook interessant, vandaar.

Reageer