[natuurkunde] geluid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 405

geluid

Ik heb een probleem met het volgende: Stel je beschikt over een hele harde geluidsbron, van het niveau van de pijngrens (1 W/m²). Om dit geluid te laten verdwijnen niet meer te horen moeten we ons zo'n 106 m verwijderen van die geluidsbron.

Hoe komen ze aan die 106 m?

β = 10 log I/I0

0 = 10 log I/10-12

0 = log I/10-12

I/10-12 moet dus gelijk zijn aan 1 dus I moet gelijk zijn aan 10-12 om het geluid niet meer te horen. Maar nu weet ik niet hoe ik hieruit de afstand kan halen.

I = P/4πr² maar je hebt P niet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: geluid

dat moet in deze berekening bedoeld zijn als het vermogen van de bron. Denk je die in als een denkbeeldige bol met een oppervlakte van 1 m² waar 1 W geluidsvermogen doorheen gaat.

10-12 = 1/4πr²

bereken r

(denk erom, het "zo'n" in "zo'n 106 m" kan niet anders bedoeld zijn dan om een orde van grootte aan te geven)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 405

Re: geluid

Jan van de Velde schreef: ma 13 jan 2014, 17:52
dat moet in deze berekening bedoeld zijn als het vermogen van de bron. Denk je die in als een denkbeeldige bol met een oppervlakte van 1 m² waar 1 W geluidsvermogen doorheen gaat.

10-12 = 1/4πr²

bereken r

(denk erom, het "zo'n" in "zo'n 106 m" kan niet anders bedoeld zijn dan om een orde van grootte aan te geven)
Ja juist P is vermogen ik verwar dat altijd met p (druk) ja nu snap ik dus wel hoe ze eraan komen, bedankt :)

Reageer