Kracht van een explosief meten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 316

Kracht van een explosief meten

Hallo,

Ik weet niet of dit in de goede sectie geplaatst is, anders hoor ik het wel. ;)

Ik wil graag een meetopstelling bouwen waarmee de kracht van een (licht) explosief gemeten kan worden. Deze data wil ik vervolgens vergelijken met beschikbare data van 'echte' explosieven, zoals handgranaten. Ik weet dat moderne handgranaten (M67 granaten) uit het leger van de VS gevuld zijn met het explosief composition B. Informatie over deze springstof heb ik gevonden op internet, en bij dit bericht gevoegd in een PDF bestand.

Nu wil ik dus zelf data verzamelen die vergelijkbaar is met het een of het ander uit het documentje van composition B. In paragraaf 6 van het document staan "detonatie-eigenschappen" van composition B, wellicht dat daar de nuttige data staat.

Het probleem is dus dat ik me afvraag wát ik precies moet gaan meten en met welke data dit vergeleken kan worden. Ik hoop dat iemand me in de juiste richting kan duwen, ik kon er zelf helaas nog niet veel van maken.

Alvast bedankt!

Edit: Wat ik overigens nog op deze pagina vond, is dat je de detonation pressure kunt meten. Deze staat ook in het document vermeld. Echter staat er op die pagina:

Detonation pressure (Chapman-Jouguet condition). Detonation pressure data derived from measurements of shock waves transmitted into water by the detonation of cylindrical explosive charges of a standard size.

Dit is volgens mij lastig te reproduceren in een eigen experimentje.
Bijlagen
composition_b.pdf
(992.58 KiB) 3935 keer gedownload

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kracht van een explosief meten

Opmerking moderator

Deze topic is verplaatst naar het vakforum akoestiek.

NB, de bedoeling is te discussiëren over het meten van "explosiedruk" of wat ook de juiste vakterm moge zijn.

Onze regels zeggen over explosieven:

Vuurwerk en explosieven

Vragen of antwoorden over vuurwerk en explosieven zijn verboden als het gaat over:
  • hoe je vuurwerk of explosieven maakt
  • waar je vuurwerk, explosieven en typerende pyrotechnische stoffen kan kopen
  • andere zaken die het maken van vuurwerk en explosieven makkelijker maken
Opstellingen zonder een explosief karakter, die door de moderator als pyrotechnisch beschouwd worden, vallen onder het explosievenbeleid.


Berichten die met letter of geest van bovenstaande strijdig zijn zullen zullen worden verwijderd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Kracht van een explosief meten

Er bestaan kamers waarin je een explosief (mengsel) in brengt, en dit door middel van een piezo-elektrisch element of een capacitieve ontlading ontsteekt.

Ik ken de naam ervan niet, maar het schuilt in dezelfde serie als een Grewer-oven.

Hiermee wordt het druk/tijd-verloop gemeten, en dus de (maximale) explosie-druk en de drukstijgsnelheid, de belangrijkste factoren bij een explosie of detonatie.

Ik zou eerst wat literatuurstudie doen vooraleer je je zelf aan een dergelijke opstelling waagt, aangezien luchtdruk nogal desastreuze gevolgen kan hebben... met 1 bar kun je al heel wat kapot maken, in die pdf spreekt men van 30 GPa !

Berichten: 316

Re: Kracht van een explosief meten

Bedankt voor je antwoord. Geen zorgen, ik wil slechts kleine explosies meten. Hierbij moet je denken aan klein consumentenvuurwerk etc. Ik heb op internet niet echt het product kunnen vinden wat jij beschrijft, maar ik denk wel dat deze ontzettend duur is. Helaas zoek ik meer naar een 'budgetoplossing': een simpele sensor die een drukgolf kan meten en die eenvoudig aan Matlab o.i.d. te koppelen is. Wat ik niet weet is of dit te vergelijken is met beschikbare data van explosieven, dat is dus waar ik geen idee van heb.

De sensor hoeft ook niet nauwkeurig te zijn, dat zou de prijs enorm moeten kunnen drukken. Zolang de ordegrootte van de explosie maar enigszins vastgesteld kan worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Kracht van een explosief meten

Je zou drukplaatjes kunnen gebruiken?

Van die plaatjes die breken boven een bepaalde druk, en die dan op bepaalde vaste afstanden van je reactie zetten. Breekt het eerste plaatje, maar het 2e plaatje niet? Dan is hij minder sterk dan een drukgolf waar beide plaatjes breken.
Think like a proton, and stay positive.

Berichten: 316

Re: Kracht van een explosief meten

Klinkt interessant, enige idee waar of onder welke naam deze te verkrijgen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Kracht van een explosief meten

Ik heb geen idee :$

Ik zag ze op mythbusters..

Maar misschien is er een manier om de energie inhoud van je explosief in het begin te bepalen, en de hoeveelheid energie die vrijgekomen is na de explosie.

Die vermenigvuldigingsfactor daartussen zou je kunnen vergelijken met andere vermenigvuldigingsfactoren.

Misschien heb je hier wat aan:

http://muller.lbl.gov/teaching/physics10/old%20physics%2010/chapters%20(old)/1-Explosions.htm
Think like a proton, and stay positive.

Berichten: 12.262

Re: Kracht van een explosief meten

De energie-inhoud zegt echter niet zoveel. Neem een springstof als TNT. Als je dat aansteekt (gewoon met een aansteker) dan brandt het langzaam in de lucht waarbij een flinke hoeveelheid energie vrijkomt - vergelijkbaar met pakweg een aanmaakblokje voor de bbq.

Als je het detoneert komt er niet zoveel meer vrij, maar gaat het vooral een stuk sneller.

De vraag is welke eigenschap je nou eigenlijk wilt meten: energie, snelheid, piekvermogen?
Victory through technology

Berichten: 316

Re: Kracht van een explosief meten

Wat ik wil meten is ook eigenlijk een beetje mijn vraag. Ik wil een meting verrichten zodat ik data heb die te vergelijken valt met data uit bijvoorbeeld mijn PDF over composition B.

Reageer