[scheikunde] Reactiesnelheid van persulfaat met jodide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Reactiesnelheid van persulfaat met jodide

Hallo allemaal,

Speciaal omdat ik hier niets van snap heb ik een account aangemaakt :P

Hier zijn de (eerste 3 moet ik maken) opdrachten:

(Een tip is dat door de thio de jodide terug komt ofzo)
SK1.jpg
SK1.jpg (80.38 KiB) 1001 keer bekeken
Dit zijn de antwoorden die ik heb gevonden (maar die fout zouden zijn, volgens veel klasgenoten):
SK1a.jpg
SK1a.jpg (62.67 KiB) 1001 keer bekeken
Ik hoop dat het forum actief genoeg is om hier snel antwoord op te hebben :D

Alvast bedankt!

Mvg,

Erik

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Reactiesnelheid van persulfaat met jodide

Het forum hier is erg actief, maar ik heb helaas niet zo snel een antwoord op je vraag.

Ik kan er morgen misschien even naar kijken, maar ik denk dat anderen mij dan al voor zijn geweest. :)
Think like a proton, and stay positive.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Reactiesnelheid van persulfaat met jodide

Opmerking moderator

Ik heb je topic naar het forum voor huiswerk en practica verplaatst. Daar wordt je sneller en op maat geholpen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Reactiesnelheid van persulfaat met jodide

Bij vraag 1 bereken je de hoeveelheid I2 die gevormd wordt totdat het mengsel stijfsel blauw kleurt en er dus geen thio meer is. 0,25 mmol jood, dat is correct.

Deze hoeveelheid is voor alle vijf de proeven gelijk, je hebt immers steeds evenveel thio.

Het volume is ook gelijk.

Maar de tijd is niet gelijk voor de vijf proeven.

De reactiesnelheid is het aantal mmol jood dat per ml per seconde wordt gevormd.

Bereken zo eens voor de vijf proeven de reactiesnelheid.

Berichten: 6

Re: Reactiesnelheid van persulfaat met jodide

Het gaat om de jodideconcentratie per glas (water en jodide verschilt per bekerglas) en de bijbehorende reactiesnelheid.

Dus het gaat niet om hetzelfde als vraag 1.

Dat het volume en de thio steeds gelijk zijn klopt wel, maar de jodideconcentratie en waterconcentratie wisselt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Reactiesnelheid van persulfaat met jodide


Het gaat om de jodideconcentratie per glas (water en jodide verschilt per bekerglas) en de bijbehorende reactiesnelheid.
Inderdaad, daar gaat het om. Om dat verband te bepalen maak je straks een grafiek waarbij je de reactiesnelheid (y-as) uitzet tegen de jodide-concentratie(x-as). Maar zover zijn we nog niet. Je hebt de jodide-concentraties berekend. Dat is goed. Maar nu nog de reactiesnelheden, die zijn niet goed.

Het gaat bij de reactiesnelheid om de tijd die nodig is om 0,25 mmol jood te laten ontstaan in 85 ml.

Hoeveel mmol jood ontstaat er bij proef 1 per seconde?

Berichten: 6

Re: Reactiesnelheid van persulfaat met jodide

0,25 mmol / 720 / 85 ml = 3,472 E-4 mmol per seconde per ml

Dat kan ik bij allemaal doen, maar dan heb ik de reactiesnelheid van jood. Ik heb de jodideconcentatries dus berekend, en die zijn dus sowieso goed? Ik moet dan volgens mij de reactiesnelheid van de jodide berekenen, of is dit dus een stap daar naar toe?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Reactiesnelheid van persulfaat met jodide


0,25 mmol / 720 / 85 ml = 3,472 E-4 mmol per seconde per ml
Reken dit nog eens na. Je hebt niet door 85ml gedeeld.
Dat kan ik bij allemaal doen, maar dan heb ik de reactiesnelheid van jood.
Ja, dan weet je hoeveel mmol jood er steeds per ml per seconde is gevormd.

Bereken dat nu eens voor de vijf bepalingen.

De jodide-concentraties zijn goed. De rest later.

Berichten: 6

Re: Reactiesnelheid van persulfaat met jodide

1: 4,09 E-6

2: 5,47 E-6

3: 7,70 E-6 (382 seconden genomen)

4: 1,42 E-5

5: 1,63 E-5

Allemaal mmol jood/ml/s

Jodideconcentraties:

1: 0,0147 M

2: 0,0221 M

3: 0,0294 M

4: 0,0441 M

5: 0,0529 M

Dit klopt nu?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Reactiesnelheid van persulfaat met jodide

Bij reactiesnelheid no 4 kom ik iets op anders uit. Reken dat nog eens na.

Om het diagram te maken is het handig als je alle reactiesnelheden omzet naar .....x 10-6

Maak nu eens het diagram en teken de grafiek. Je ziet dan wat de invloed is van de jodide-concentratie op de reactiesnelheid.

Wordt de snelheid van de vorming van jood twee keer zo groot als je de jodide-concentratie verdubbeld?

Berichten: 6

Re: Reactiesnelheid van persulfaat met jodide

1: 4,09 E-6

2: 5,47 E-6

3: 7,70 E-6 (382 seconden genomen)

4: 11,4 E-6

5: 16,3 E-6

Ik hoef de grafiek niet te tekenen, maar als je de jodideconcentratie verdubbelt, dan wordt de snelheid wel ongeveer 2x zo groot ja. Klopt niet helemaal, maar dat kan aan de metingen liggen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Reactiesnelheid van persulfaat met jodide

Ik hoef de grafiek niet te tekenen,
Ja, ik zie het nu ik beter kijk. Wel jammer want dan kun je beter zien wat de invloed is van de jodide-concentratie op de reactiesnelheid.
maar als je de jodideconcentratie verdubbelt, dan wordt de snelheid wel ongeveer 2x zo groot ja. Klopt niet helemaal, maar dat kan aan de metingen liggen?
Nee, dat hoeft niet aan de metingen te liggen. Het is mogelijk dat hij meer dan 2x zo groot wordt als je de concentratie verdubbelt.

Berichten: 6

Re: Reactiesnelheid van persulfaat met jodide

Maar hoe kom ik nou van hieruit bij de reactiesnelheid van de jodide?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Reactiesnelheid van persulfaat met jodide

Wat bedoel je nu precies met de reactiesnelheid van het jodide? En dit wordt toch ook niet gevraagd. Of wel?

Reageer