[natuurkunde] Tijdsdomein naar het S domein

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 34

Tijdsdomein naar het S domein

Goedeavond mensen

Helaas kwam ik niet uit een opgave. En hopelijk kunnen jullie advies geven wat ik over het hoofd ziet. In de bijlage heb ik een pdf toegevoegd met mijn poging.

De vraag luidt:

Een proces heeft 2 polen in resp. -2 en -8 en een stati­sche versterking van 0,5.

Dit proces wordt aangestuurd met een sinus-functie met hoek-frequentie 120 π [rad/s].

Welke tijdfuncties komen voor in de responsie ?

Dat lukte wel,

Zet deze tijdfunctie om in s functie

Alles lukte behalve de sinius. Het antwoord moet zijn,

Het antwoord is H(s) = 1/2 * 16 / (s+2) (s+8)

Alvast bedankt

Albertooo
Bijlagen
vraag.JPG
vraag.JPG (32.25 KiB) 344 keer bekeken
Mathcad - vraag deel 2.pdf
(61.1 KiB) 108 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Tijdsdomein naar het S domein

Je hebt 2 reële polen: eentje op s=-2 en eentje op s=-8.

Dat kan je meteen in het s-domein noteren door (s+2)(s+8) in de noemer te zetten.

H(s) is dan van de vorm A/[(s+2)(s+8)].

De statische versterking treedt op bij s=0. Je weet dus dat H(s=0) gelijk moet zijn aan 1/2. Door dit uit te werken vind je vrij eenvoudig dat A = 16/2.

Voor de output van dat systeem op die sinus kan je inderdaad X(s) = w/(s²+w²) gebruiken.

Daarna reken je H(s).X(s) uit en je neemt de inverse Laplace transformatie.

Waarom je een terugkoppeling maakt is mij niet duidelijk.

Berichten: 34

Re: Tijdsdomein naar het S domein

Xenion

Bedankt voor je snelle reactie. Jouw uitleg en de stappen van bereken is duidelijk. De Terugkoppeling is voor de vervolg opgave. Voor je doorschot en settling time.

De verwaring is onstaan omdat we op school hebben geleerd de statische versterking als een factor voor het systeem te zetten. We schrijven het systeem om in een KDC vorm, we halen de getallen buiten de haakjes zodat we een getal . (tijdconstant s+ 1) krijgen.

Wanneer s = 0 dan hebben we de KDC, particulier oplossing of eindoplossing. De vervolgens de getallen die we buiten de haakje hebben gehaald van de polen of nulpunten die delen we met elkaar en dit noemen we de statische versterking. Zal het toelichten met een som.

Berichten: 34

Re: Tijdsdomein naar het S domein

Bedankt voor je uitleg.

De som wordt als KDC vorm gegeven en je moet de KDC vorm en KPN vorm gelijk aan elkaar stellen en oplossen.

Fijne weekend verder
Bijlagen
eindeklaar.jpg
eindeklaar.jpg (112.36 KiB) 346 keer bekeken

Reageer