onderzoek fruitvliegjes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

onderzoek fruitvliegjes

Hallo allemaal,

Ik ben voor mijn afsluiting op het VWO bezig met een onderzoek over slaap.

We zijn nu bezig met een practicum waarbij we 1 groep fruitvliegjes laten slapen als controle groep. en de andere groep fruitvliegjes laten we niet slapen. Hieruit zullen we waarschijnlijk waarnemen dat de levensduur van de niet slapende fruitvliegjes zal afnemen.

Nu hebben we een probleem. En dat is dat we niet weten hoe we fruitvliegjes wakker kunnen houden. Zelf dachten wij aan een trilplaat en de bak met vliegjes daarop te leggen. Zal dit werken? Hopelijk kan iemand ons daarbij helpen met ideeën.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: onderzoek fruitvliegjes

Google is je vriend. Zoek eens naar slapen fruitvliegjes en dan kom je van alles tegen, zoals HIER, HIER en HIER.

Berichten: 12

Re: onderzoek fruitvliegjes

Daar heb ik zeker wat aan, dankjewel. Ik kan dat gebruiken als naslagwerk in m'n verslag.

Maar voor het onderzoek heb ik er helaas niet veel aan. Ik heb geen ideeën kunnen opdoen, hoe ik ze wakker kan houden. Er staat wel in dat je ze wakker kunt houden, Maar helaas niet hoe dat kan....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: onderzoek fruitvliegjes

Moet je denk ik de artikeltjes toch wat beter doorlezen.

Ik zie er wel degelijk mogelijkheden in staan maar ga je ze niet voorkauwen.

Berichten: 12

Re: onderzoek fruitvliegjes

waarschijnlijk doelt u op het feit dat fruitvliegen negatief fototactisch zijn en dus niet tegenlicht kunnen. Maar wat ik heb opgemaakt uit het artikel is dat de fruitvliegjes door licht hun slaap wordt gestoord. Maar niet dat je ze wakker kunt houden met licht? of heb ik dit verkeerd begrepen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: onderzoek fruitvliegjes

Als je ze echt continue wakker wilt houden, zou je tikken tegen het glas of langzaam verticaal roteren van het bakje kunnen overwegen. KLIK

Reageer