Minimaliseren oppervlakte paddenstoel

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Minimaliseren oppervlakte paddenstoel

Hallo allemaal,

Voor wiskunde moet ik de oppervlakte van een paddenstoel minimaliseren met een gegeven inhoud van 1 liter. De hoed bestaat een halve bol met een twee zo grote straal als de cilinder daaronder. De paddenstoel bestaat uit één gesloten geheel, je zou het kunnen laten vollopen met water. De halve bol staat op de cilinder. Bij het berekenen ben ik tegen een probleem opgelopen. De hoogte blijkt namelijk negatief te zijn bij mijn berekeningen. Ik laat hieronder zien hoe ik de berekeningen heb gedaan:

Oppervlakte => A = 12πR^2 + 2πRH

Inhoud => I = (16/3)πR^3 + πR^2H = 1

Vervolgens heb ik met bovenstaande formules H uitgerekend => H = (1-(16/3)πR^3))/πR^2

Door vervolgens H in te vullen in A kom ik op de volgende formule uit => (4/3)πR^2 + (2/R)

A heb ik vervolgens afgeleid naar R en gelijk gesteld aan 0 => (8/3)πR-(2/R^2) = 0

Hieruit volgt => R = (3/(4π))^(1/3)

Maar als ik deze invul in de formule van H kom ik op een negatieve waarde van H (hoogte).

Weten jullie misschien wat ik hier fout heb gedaan?

Alvast bedankt,

Frizz

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Minimaliseren oppervlakte paddenstoel

Ik heb je formules niet nagekeken, maar ben je zeker dat je alle delen van de oppervlakte hebt beschouwd?

Hoed (halve bol), onderkant van de hoed (cirkel met een gat in het midden), cilindermantel, onderkant van de cilinder?

Berichten: 3

Re: Minimaliseren oppervlakte paddenstoel

Ja, we hebben alle oppervlakten beschouwd in de berekening.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Minimaliseren oppervlakte paddenstoel

Frizz schreef: zo 19 jan 2014, 17:59
Oppervlakte => A = 12πR^2 + 2πRH

Inhoud => I = (16/3)πR^3 + πR^2H = 1
Hoe kom je aan deze formules ...

Berichten: 3

Re: Minimaliseren oppervlakte paddenstoel

Oppervlakte (A):

Oppervlakte bol => 4π(2R)^2 => Halve bol met straal 2x zo groot als cilinder => 2π(2R)^2 => 8πR^2

Oppervlakte onderkant halve bol => π(2R)^2 => 4πR^2 minus gat πR^2 = 3πR^2

Onderkant cilinder => πR^2

Oppervlakte cilinder zonder onderkant => 2πRH

Totale oppervlakte A = 8πR^2 + 3πR^2 + πR^2 + 2πRH = 12πR^2 + 2πRH

Inhoud (I):

Inhoud cilinder => πR^2H

Inhoud Bol => (4/3)π(2R)^2)/2 => (16/3)πR^3

Totale inhoud I = (16/3)πR^3 + πR^2H moet gelijk zijn aan 1 liter.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Minimaliseren oppervlakte paddenstoel

Ok, wat moet nu je conclusie zijn ...

Raad: teken grafieken van inhoud en opp.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Minimaliseren oppervlakte paddenstoel

EDIT: Fout gelezen, had je al gedaan.

Wat je wel kan doen in je oppervlakteformule is de absolute waarde nemen van H.

Als H negatief is, is de steel in de paddenstoel 'gedrukt' maar telt die nog altijd mee als positieve oppervlakte (en negatieve inhoud, dus geen absolute waarde bij de inhoud). Dit is de reden dat je een negatieve hoogte krijgt, omdat je in de formule oppervlakte aftrekt, terwijl je die zou moeten optellen voor negatieve H..

Ik heb het eens nagekeken met maple, en er is een minimale oppervlakte, echter in een punt dat niet afleidbaar is. De functie moet je dan in twee splitsen in dat punt en kijken wat het gedrag links en recht ervan is.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Reageer